Naamiohuveja

Minullle tehtiin aamulla PET-SCAN -tutkimus, muttei siinä mitään lemmikkieläimiä skannata. (Tästä voi lukea aika kattavan selostuksen jos tekniikka ja tiede kiinnostaa. )

Kas näin se meni: minut vietiin pieneen huoneeseen ja pantiin puolimakaavaan asentoon. Käsivarteen pantiin tiputus ja vereeni annosteltiin ainetta joka kulkeutuu verenkierron mukana myös aivoihin, tutkittavalle alueelle.  Silmille pantiin musta side jonka tarkoitus oli taata minulle pimeys ja rauha rentoutua tiputuksen ajan. Mutta minäpä alan ajatella viime syksyn naamaripelleilyäni (kuva) ja alkaa hihityttää ja hetkututtaa ja valehtelen hoitajalle hepulin syyksi ihan toisen jutun.

Nauratus meni ohi mutta rentoutua en voinut. Viereisessä tilassa aikuinen mies oli aidosti hädissäään, itki lopulta, sanoi hoitajalle että hän pelkää niin kamalasti – ei tutkimusta vaan sitä mitä pelkää sen paljastavan. Se oli aivan kamalaa. Olen vakaasti päättänyt olla olematta pirumaalari ja pitää ikävät mahdollisuudet pois mielestäni, mutta pelko hipaisi ihan hiukan olkapäätä siinä maatessani.

Kolmen vartin päästä minut vietiin kuvaushuoneeseen. Makasin sängyllä joka on kuin kiskoilla. Pää sidottiin teipillä liikkumattomaksi, kädet samoin peittojen ja vöiden avulla ja hermostuksissani puhuin Egyptistä ja muumioista ja ihmeekseni hoitaja jaksoi nauraa vaikka kuulee saman luultavasti useita kertoja päivässä. Hoitaja ja lääkäri poistuivat huoneesta ja minä liu’uin putkeen. Sitten kuulin ääniä joista tuli päähäni  sana: hiukkaskiihdytin. Yritin ajatella tiiviisti sitä koska naamaripelleilyasiat alkoivat taas tulla mieleeni mutta vältin hermostus-naurukohtauksen ja se olikin hyvä kun oli kerran käsketty olla  liikkumatta.

Vielä yksi tutkimus parin viikon kuluttua.  Kyllä tiede ja tekniikka on ihmeellistä! Hurraa molemmille!

20 comments on “Naamiohuveja

  1. Voi. Voimia, varmasti kaikki menee hyvin. Minua kuvattiin joku vuosi sitten putkessa, lieneekö sitten sama putki. Koska minulla on ahtaan paikan kammo, se oli aivan kamalaa. Piti todellakin tehdä koko ajan mielikuvaharjoituksia (olen niityllä, tilaa on ympärillä koko taivas ja maisema, ei ole seiniä ihan lähellä…) ettei paniikki iskenyt. Ja se liikkumattomuus siihen päälle. Mielestäni sitä kesti jotain puoli tuntia, tai ainakin kauan. Hirvittävää. Mutta olin ylpeä siitä, että olin selvinnyt siitä, etten käynyt huutamaan: päästäkää minut pois täältä!

  2. Violet sanoo:

    Se oli varmasti IRM se sinun juttusi. Mulle on tehty se jotakin vuosia sitten ja parin viikon päästä taas. KEstää tosiaan sen ainakin puoli tuntia ja sitten se melu päälle.

    Ei tämä tämän pÄiväinen ollut kyllä oikeasti yhtään mitään.
    Kamalinta oli se mies jonka itkun kuulin.

  3. Pellon pientareella, ei siihen putkeen pysty kaikki menemään. Itse kärsin ahtaan paikan kammosta ja ymmärrän hyvin ystävääni, joka vaati ja sai!, tuohon juttuun nukutuksen.

    Violet, sulla on rautaiset hermot! Minua ei olisi naurattanut.

  4. Violet sanoo:

    Leena: totta mitä sanot Pellon pientareelle. IRM (tai Suomessa sanotaan kai RMI?) tutkimukseen voi saada rauhoittavia tai nukutuksen.

    Toi tän päiväinen ei siis ollut vielä se, eikä se minusta ollut paha vaikka oli putkessa koska oli ns. ”puolivartaloputki” vaan,päätä kun kuvattiin.
    Mua naurattaa toisinaan silloin kun olen hiukan hermostunut, olen huomannut. Tämän päiväisessä ei ollut kuitenkaan mitään hermoilun aihetta. Minusta on aidosti hyvin mielenkiintoista tarkkailla mitä ja miten tehdään ja kaikkea sellaista.
    Mutta mitään sankaritarinaa tästä ei saa;-)

  5. Desiree sanoo:

    Mua alkoi naurattaa nuo sun hihitykset tekstiä lukiessa, vaikka vakava paikka kai pitäisi olla. Hyvä, että tutkivat. Hyvä, että saat vastauksia!

    Iso rutistus sulle!

    T. Desiree

  6. Violet sanoo:

    Desiree; naura vaan, oli tarkoitettukin;-)
    Mulle tuli siellä siis justiin semmonen olo että kun nyt kerran pitäisi olla liikkumatta ja mitä kaikkea niin eikö sillon juuri ala oikein POMPAHDELLA mieleen kaikkea ylinaurattavaa….

  7. Linnea sanoo:

    Tiede ja varsinkin lääketiede on ihmeelistä :-) Tavallaan onneksi. Tutkimukset kuulostavat tutuilta. Tytär nukutettiin tuota putkitutkimusta varten ihan pienenä, että olisi ollut liikkumatta ja puhumatta, isompana tehtiin hereillä. Minun pääni ei välttämättä kestäisi… Tänään kuultiin tyttären eeg:n tulokset. Normaali löydös, lääketieteen kielellä, vaikka löydös kuulostaa minusta epäilyttävältä.
    Paljon voimia ja pitkää pinnaa sinulle tutkimuksiin ja erityisesti tulosten odotteluun.

  8. vilijonkka sanoo:

    Epävarmuus- ja hautajaisnaurut ovat minullekin tuttuja ja noloja juttuja.

    Kesällä minulle tehtiin lonkkien magneettitutkimus ja se oli kaikessa metakassaan ja paikallaanolopakossaan riittävän inhottava. Tuo isotooppi kuulosti vielä ikävämmältä, itkevine naapureineen. Positiivisesti ajatellen olet jälleen yhtä kokemusta rikkaampi! Tsemppiä Violet ja lisää helpottavia nauruja! Hengessä mukana.

  9. Liivia sanoo:

    Juuri tänään luin lehdestä sattumoisin mitä IRM tarkoittaa. En olisi tiennyt, sehän oli sen Charlotte Gainsbourgin levynkin nimi.
    Ja sitten tärmään samaan vielä täällä.
    Aikamoisia hommia sulla siellä meneillään. Vaikutat kuitenkin suhtautuvan positiivisesti, joten en ala huolestumaan.

  10. Merja sanoo:

    Kuulostaa siltä että sulla on perusteelliset tutkimukset, ja se onkin varmaan hyvä. Eipähän tarvi olla sitten epävarmuudessa.

    Mua naurattaa taatusti jossain epäsopivassa tilanteessa jos olen siinä pikkusiskoni kanssa. Muistan että eräänkin kerran oltiin sinfoniakonsertissa, jompikumpi sanoi jotain hassua ja siinä sitten yritettiin pidättää tyrskähdyksiä koko konsertin ajan. Ei tarvinnut kuin toista vilkaista…

    Mutta tuollaisessa tutkimuksessa, ei mua taatusti naurattaisi. En tykkää ahtaista paikoista ollenkaan, joten olisin varmaan vaan yrittänyt kuvitella itseni muualle..

  11. Linnea sanoo:

    Se on täällä MRI tai MK eli magneettikuvaus. :-) Puoli putkea päälle ja koko putki lopulle kropalle. Putkeen saa joissakin paikoissa viihdykkeeksi myös musiikkia tai satukasettien kuuntelua, mutta laitteen meteli taitaa häiritä kuuntelua suurimmalla osalla potilaista. Lastenklinikan putkessa on jopa kuvia ’katossa’.
    Pienet lapset ja erittäin pelkääväiset voidaan nukuttaa tutkimuksen ajaksi, mutta sitä harkitaan tarkkaan. Nukuttaminenhan on aina oma riskinsä.
    Olen seurannut lapseni aivojen ’skannausta’ lasin takaa. Oli aika hyytävää, kun värit ja kerrokset vaihtelivat, eikä itse ymmärtänyt mitään. Ei tiennyt, onko jokin väripilkku väärässä paikassa…

  12. Violet sanoo:

    Linnea: olen yhdessä entisessä työpaikassani mm. puhtaaksikirjoittanut lääkäreiden saneluja ja löydös -sanalla viitataan yksinkertaisesti vain siihen mitä on tutkittu, mikä on ollut se kohde. Keskity sanaan ”normaali”;-)
    Tulosten odottelu on tietysti kiusallista mutta mulla on nyt tässä välissä niin kivaa tekemistä että voin täysin keskittyä muihin asioihin. Onneksi.

    Hollannissa kun mulle tehtiin se magneettikuvaus niin sanottiin kanssa että tuo omaa musiikkiasi. En muistanut, ja ne panivat jonkun kauhean hollantilaisen poppikanavan!
    Ei se onneksi paljon kuulunut sen mölyn alta. Möly muistuttaa sarjatulta aika ajoin.

    vilijonkka; isotooppitutkimus itsessään oli lyhyt, pahinta oli kuten sanoin sen naapurin pelon kuuleminen. Mietin sitä edelleen.

    Liivia; Suhtaudun ehdottomasti vain uteliaisuudella ja positiivisesti. Uskon saavani oireilleni ihan ”järkiselityksen” minkä ei tarvitse pitää sisällään mitään vakavaa.

    Merja; konserttinaurut;-)
    Mulla tuli ne hytkytykset siinä kun makasin tippa käsivarressa musta side silmillä. Siinä yritetään ”tyhjentää” aivot ts.saada potilas mahdollisimman rauhalliseen tilaan. Ei saa lukea, kaikki aistiärsykkeet pyritään minimoimaan. Mutta kävi kuten kävi.

    Kyllä mä siinä itse kuvauksen aikana pysyin hiljaa kun aattelin vaan tiiviisti HIUKKASKIIHDYTIN (ja mietin mitä se oikeastaan edes mahtaa tarkoittaa;-))

  13. Leena Lumi sanoo:

    Violet, sain juuri kuulla, että vastatessani blogiisi, ei näy Leena Lumi, vaan nimi jota olen hylkäämässä…Itse en ehdi huomata mitään. Tein nyt niin, että vaihdoin tuon nimen Leena Lumi. Ellei se korjaannu tällä, sen täytyy napata ’väärä’ nimi sähköpostiosoitteesta ja sitten en tiedä mitä teen.

    Saatan joutua poistamaan itseni vähäksi aikaa ja aloittamaan alusta…

    Nyt kuitenkin juttua kirjoittamaan…huonosti nukutun ja tukkoisen yön jälkeen.

    Minuakin naurattaa oudoissa tilanteissa, mutta ei jumittuneissa hisseissä eikä, jos oli pakko mennä putkeen. En kehtaa sanoa missä minua naurattaa, koska se on…synti.

  14. Leena Lumi sanoo:

    Hei!, se meni kuntoon;-)

  15. Violet sanoo:

    Leena: joo, se meni kuntoon se nimijuttu.

    Kirkossanauraminen (sitä se taitaa olla mihin viittaat;-)) on luultavasti ”synti” vain Suomessa…..

  16. Anna sanoo:

    Tsemppiä vastauksien odotukseen! Minulle tehtiin Belgiassa vuosia siten saman kaltaisia kokeita, myös kummallisia pyörrytyskokeita kallistuvalla lavalla jossa makasin kun korvaani valuteltiin kylmää vettä. Lopulta syyksi paljasti kaularangan pinteessä oleviin hermoihin ja hoidoksi pitkä jakso ’kinellä’. Ohi meni.

  17. Violet sanoo:

    Anna; kiitos vaan! Pyörrytyskokeita, oho.
    Se on kyllä onni että täällä tutkitaan. Hollanissa sai rukoilla kaikkea eikä aina sittenkään tehty mitään.

  18. Anna sanoo:

    Niin saa täällä Suomesakin rukoilla, eikä sittenkään tehdä mitään. Paitsi jos on varaa teettää tutkumukset yksityisellä… Belgialaista terveydenhuoltoa on usein ikävä. Myös naapurilääkäriä.

  19. Violet sanoo:

    Anna; ymmärrän että on ikävä jos se noin ankeaa on. Ja onhan se, olen usein kuullut.
    Mä kävelin vaan tuohon Edith Cavell -klinikalle, pääsin neurologille lähes saman tien, tutkimuksiin hyvin nopeasti.
    Tähän mennessä olen käyttänyt 75 euroa neurologin palkkioon mutta saahan siitäkin tosi hyvin takaisin.

  20. outi sanoo:

    tähän vielä että kovasti tsemppiä kaikkiin kokeisiin ja tulosten odotteluihin!!! hengessä mukana!!!
    oon ite ollut aikoinaan kaikenlaisissa tutkimuksissa kun etsittiin syytä outoon huimaukseen ja äänivääristymiin, mm. tuossa Annankin mainitsemassa ”vettä korvaan”-kokeessa. mitään tarkkoja tuloksia en koskaan saanut. ”se voi olla sitä tai sitten tätä”, oli lääkärin arvio, ja sain reseptin lääkkeeseen joka ”voi auttaa tai sitten ei”.
    jep.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s