Miesten puolella

Pukuhuoneessa pilates-tunnin jälkeen joku nainen kysyy yleisesti: montako kertaa viikossa käytte…olette kaikki niin kauhean hoikkiakin….miksi edes käytte pilateksessa, eihän teidän edes tarvitsisi….

Vuosien mittaan olen oppinut miten kuuluisi vastata. Pitäisi mainita kysyjääkin kovin hoikaksi tai muuten kehua mutta vastaankin väärin. Vastaan siihen mitä kysytään.

Aika usein huomaan hallitsevani ”miespuheen” paremmin. Täysin vieraassa seurassa alan yleensä juttusille miesten kanssa. Johtuisikohan tämä siitä että isä vei aina miesten puolelle Finlaysonin saunaan kun olin pieni? Tai johtuisiko se siitä ajasta minkä lapsena vietin bingossa ukkojen keskellä, raveissa maaliviivalla tai Kesoililla ja Essolla pajatson vieressä?

27 comments on “Miesten puolella

  1. Tirpana sanoo:

    Nämä tekstisi on niin ilahduttavia. Ne pistää aina ajattelemaan niitä odottaa. Välillä ne on hyvin tyhjentäviä, en keksi kommenttavaa.
    Mutta nautin, luen aina uusimman. Kiitos näistä.
    Ja tähän viimeisimpään osasin samaistua. Tiedän tunteen. Olen välillä ihan hirvittävä pökkelö tuollaisissa tilanteissa!

  2. Tirpana sanoo:

    siis en keksi kommentoitavaa….

  3. Leena Lumi sanoo:

    Sattuipa somasti, sillä puhuin tästä asiasta juuri elen miehelleni. Siis että miksi monien miesten kanssa on helpompi puhua kuin naisten. Naiset eivät odota suoraa vastausta, vaan muotoiltua koristeluvirkerakennetta, joka sitten annetaan tulla ulos kieli keskellä suuta.

    Anna hyvin yksinketaisen esimerkin. Jos sanot jollekin ystävättärellesi, että hän näyttää rasittuneelta, jos hän kerran näyttää. Hän loukkaantuu, koska kuulee sen moitteena ulkonäköönsä. Jos sanot näin miehelle, saat kuulla vakuuttavan perustelun vaikkapa 60 tunnin työviikosta.

    Tämän takia en viihdy ns. naisseuroissa, mutta kylläkin parhaan ystävättäreni kanssa, koska me olemme jo niin hioutuneet, että korulauseita, jotka ovat nurinkurinkieltä, ei tarvita.

    Olen isän tyttö. Kauppiaan tytär ja elänyt lapsuuden maalaiskylän kaupassa ja nimenomaan rauta- ja maatalouspuolella. Jo 7-vuotiaana myin maajusseille hokinauloja ja lannotteita;-)

    Yllä kerrottu ei todellakaan estä minua toimimasta kaikin tavoin naisten etujen ajamiseksi. Se vaikuttaa vain siihen, miten käytän vuorokauteni tunnit.

  4. Liivia sanoo:

    Minä taas olen elänyt aina naisten maailmassa, suuren siskoparven keskellä mummun ja äidin helmoissa. Silti en osaa naisten kiemuroita ja takakarteluita. Sanon suoraan.
    Mutten tiedä sitten onko se vain miesten ominaisuus, ehkä se on vain ominaisuus. On niitäkin miehiä, joista ei ota selvää. Kuten välillä omanikin.

  5. SusaRouva sanoo:

    Minulla on NIIN sama ongelma. Olen kovasti tsempannut ja mielestäni hiukan oppinutkin juttelemaan niitä näitä siihen tyyliin kun odotetaan. Silti välillä lipsahtaa. Oikeastaan tiedostan vastaavani ”väärin”, mutta aina ei vaan jaksa sellaista – no, bull shittiä.

  6. Celia sanoo:

    Mun ystäväpiirissä paljon suorapuheisia naisia ja sitten taas kovin monimutkaisia, kierteleväisiä, neuroottisia miehiä, joista ei just saa mitään selvää. En näe asiaa sukupuolikysymyksenä tai sitten yleistetään aika roimasti ja yleistykset on harvoin kovin mielenkiintoisia.
    Mä olen kans kasvanut naisten, tyttöjen keskellä.
    En tiedä, on niin monenlaisia naisia ja miehiä.

  7. SusaRouva sanoo:

    Jatkanpa vielä kun sattui sopiva aihe. Minua hämmästyttää se, että joillekin liikunta ja liikkuminen on vain joku inhottava ja välttämätön paha painonhallinnassa. Liikunta kun tuo todella paljon mielihyvää, kunhan vain löytää oikean lajin, vaikkapa sunnuntaikävelyt. Itse olen löytänyt tänä vuonna astanga-joogan ja pilateksen ja sitä myötä paremman sisäisenkin ryhdin ja tasapainoisemman mielen.

    Ärtymyksen herättää myös se, että jos mainitsenkin tavoittelevani hiukan kevyempää elopainoa niin heti on joku hihkumassa, että ”EEIIIhän sinulla ole YYYYHTÄÄÄn ylimääräistä!” Pöh. Työterveyshuolto ja neuvola huomauttivat molemmat jo vuosia sitten (ennen kolmatta lasta), että nyt on oikea aika kiinnittää painonhallintaan (ei siis laihduttamiseen) huomiota. Kiloja on nyt kolmen lasten myötä jäänyt yli 10 ja noususuunta on jatkunut. Olen nyt normaali- ja lievästi ylipainoisen rajamailla (10 v. sitten tosi laiha), mutta joudun jatkuvasti pinnistelemään ettei painonnousu jatku. Joten tottakai minun on NYT tsempattava, ennenkuin olen todella lihava, etten pian joudu kärsimään suvussa yleisista sairauksista kuten korkea verenpaine ja diabetes. Mutta aina saa kuulla tuon ”eeeii, ethän sinä VOI tosissasi laihduttaa…”

  8. Soilimaija sanoo:

    Onkos tuo sinun taulusi? Aivan mahtava!

    Minäkin puhun aina miesten kanssa, se on paljon helpompaa.En osaa imarrella.

    Olen tätä miettinyt monta kertaa ja olen tullut siihen tulokseen etten halua itsetiedottomasti olla minkäänlaisessa kilpailussa naisten kanssa, tai sitten haluan vielä jollain tavalla ”kanailla” iästä huolimatta.
    Puhun tässä vaan ihan normaalista keskustelusta, ei mistää ”vamppaamisesta”

  9. Mä en ole ikinä ollut hyvä kiertelemään ja kaartelemaan. Se on mun mielestä niin läpinäkyvääkin. Olen melko suorasanainen esim. englantilaisiin kolleegoihini verrattuna. Täällä on vähän sellainen kiemurasmalltalk vallallaan. Asioista puhutaan smalltalkaten tai sitten ei ollenkaan. Juoruilu ja valittaminen kyllä onnistuu, mutta sitten kun pitäis ryhtyä ”tositoimiin” niin asioita ei osata käsitellä. Vähän meni nyt aiheen vierestä :)

  10. vilijonkka sanoo:

    Mun isä ei vienyt mua minnekään (en tosiaan muista ainuttakaan asia mitä hänen kansssaan kaksin olisin tehnyt, paitsi kanin osto) – enkä kovi luontevana osaa miesten kanssa ollakaan! Teoriasi vastaisesti olen kuitenkin suorapuheinen, kuulemman. Omasta mielestäni vain rehellinen.

  11. Violet sanoo:

    Tirpana; olen hyvilläni jos tekstini maistuvat. Kommentoit silloin kun siltä tuntuu.
    Kyllä mä osaan jo sanoa ne ”oikeatkin” kommentit mutten yleensä halua. Tulee niin pöhkö olo sanoa jotain mitä ei oikeastaan halunnut sanoa vaan mikä kuin pyydettiin sanomaan.

    LeenaLumi; joo, siis minun hyvät ystäväni jotka minut tuntevat ja jotka minä hyvin tunnen ovat asia erikseen. Senkin suhteen miten keskenämme puhumme. Kyllähän minä juoruilen ja puhun tyhjiä ja kalkatan ja kaikkea sellaistakin, mutta en viitsi leukojani louskuttaa tuntemattomien kesken (juuri nämä ”sosiaalisen puhetilanteet” vaikka just nyt pukuhuoneessa.).
    En voi olla ajattelematta; miksei sekin ihminen voinut yksinkertaisesti vain kysyä: miten usein käytte tunneilla?….

    Liivia; juu en suinkaan tarkoita että miehet olisivat jotenkin keskimäärin sen selkolukuisempia.
    Eipä ole tullut miesten puolella enää aikusena käytyä. Ehkä niidenkin pukuhuoneissa kehutaan toisten hoikkuutta;-)

    SusaRouva; pakko kysyä: olethan sä nyt se jonka livenäkin tunnen Hollannista?
    Tuo mitä sanot liikunnasta ja painonhallinnasta…sama ärsyttää. Noilla pilatestunneillakin käy toisinaan pari naista jotka pyytävät opettajalta että tehtäisiin jotain ”joka polttaa rasvaa reisistä” tai jotain tällaista. Kiinteyttäis peppua tai pitäis saada kapeammat käsivarret.

    Opettajan naamasta näki mitä tämä ajatteli muttei sanonut…kuin että kyllähän tämä KOKONAISVALTAISESTI noinkin vaikuttaa vaikkei olekaan se ensimmäinen tavoite…

    Soilimaija: osa taulua, joo. Kiitos!
    Minä osaan kehua kyllä mutta en sillain kuin usein tehdään, keskustelun ylläpitäjänä tai ”lämmittelynä”. Viihdytyspuheena, että toisella olisi hyvä olla.

  12. Violet sanoo:

    Neiti Nimetön; yksi syy etten hakeudu juurikaan puheisiin vaikkapa koulun pihalla on se, että ihmiset ”eivät pääse asiaan”. Siis naiset. Ei siellä miehiä ole kuin pari kolme.
    On tämä kulttuurikysymyskin kyllä.
    Minä en pidä siitä että rivien välit ovat täynnä asioita. En pidä siitäkään että kysytään asioita joiden tarkoitus on vain johdattaa tilanteeseen missä kysyjä itse saa kertoa oman asiansa.

    vilijonkka; olen ollut paljon isän kanssa lapsena. Vähän vitsiä silti oli se arvelu siitä miksi puhun mieluusti miesten kanssa.
    Olen välillä kai vähän tyhmänkin rehellinen. Tai siis että siitä voi tulla paha mieli vaikken tarkoittanut. Mutta jos joku kymmenettä kertaa jankuttaa että onpa hänen tukkansa niin kauhean huonosti (johon pitäisi sanoa ettei se ole totta ollenkaan) niin saatan kyllä sanoa että no niinpä onkin. OIkeassa olet. Ehkä olisi syytä olla hiljaa tuon sijasta – mutta kun ne muutkaan ei oo;-)

  13. virva sanoo:

    Miesten kanssa on totta vie monesti mutkattomampaa.

    Ei tarvitse enää olla pihalla;

    (Siis viitaten vierailuusi )

  14. SusaRouva sanoo:

    Juu, sama tuttu SusaRouva täällä, pitkästä aikaa :)

  15. MaaMaa sanoo:

    Täällä Irlannissa naiset ovat myös kovia mielistelemään. Aina pitää kehua ihan kaikkea vaatetta/kampausta/kuvaa yms ” oooh that’s goooorgeous” vaikka kyseessä ois ihan selkeästi lumppu/takkutukka/ruma kuva. Onhan se kiva kehuja kuulla, mutta kun niitä tulee silloinkin kun todellakin itsekin tietää että kehuja valehtelee, niin niistä tulee tyhjänpäiväisiä ja melkein loukkaavia.

    Huippu on se, että nämä pyytävät anteeksi jos eivät ole huomanneet kommentoida jotain asiaa. Ihankuin kaikkeen olisi pakko antaa jotain positiivista palautetta aina.

    hooh.

    Mulle myös usein ihmetellään, että mitä sinäkin sielä punttiksella niin usein juokset kun olet niin hoikka ja hyvässä kunnossa … niinpä. Sanon vaan, että juuri siksi. Saavat sitten itse miettiä että siis niin miksi.

    Tänään on Pyhän Patrikin päivä ja Dublin (koko irlanti ja kaikki irlanninmieliset maat) juhlii. Saa nähä onko keskustan River Liffey taas värjätty vihreäksi :)

  16. Maria sanoo:

    …tai Haarikassa/Ohranjyvässä ruikuttamassa viittä markkaa perhepakkausranskalaisiin Makurillistä??

  17. Matroskin sanoo:

    Ärsyttävää! Nimittäin tuo oletus että laihuus=terveys. Vaikka vartalo olisi sopusuhtainen, lihakset saattavat olla heikot, varsinkin esim syvät vatsalihakset, joita pilateksessa treenataan. Lisäksi laihallakin ihmisellä voi olla ihan liikaa rasvaa, ei se välttämättä näy päälle päin.

  18. Kummallista että joku edes yhdistää hoikkuuden ja pilateksen. Jos olisi tarve laihtua kävisi varmaan spinningissä tai huhkisi hikiotsalla jossain muualla kuin pilateksessa jossa lähinnä etsitään sisäistä korsettia.

    Aina ei jaksa vastailla niitä korumuotoisia kiertelyitä. Kiva jos voi vastata mitä ajattelee loukkaamatta pahemmin toista. En minä silti halua kuulla esimerkiksi oman mieheni suoria sanoja. Hänelle jos sanoo, ettei peppu ole yhtä pinkeä kuin ennen hän tokaisee että mene salille. Olen oppinut olemaan sanomatta. Kuitenkin joskus olisi kiva kuulla mukava valhe juuri silloin kun itsellä on vähän nukkavieru olo.

  19. Riikka sanoo:

    Ei kai pilateksessa sen takia käydäkään! Höh! Mua ärsyttää suunnattomasti nuo ”sähän voit syödä mitä vaan kun oot niin laiha, ota vielä viides pulla!” tai ”miksi käyt jumpassa kun olet niin luikku?”. Kai sillä pilateksella, muilla liikunnoilla ja terveellisellä ruokavaliolla voi olla muitakin syitä kuin laihuuden tavoittelu.

    En tiä sit onko miehetkään aina niin suoria. Ainakaan ikinä en saa mieheltäni vastausta kun kysyn mielipidettä jostakin vaatteesta tms. Vastaus on aina ”ihan hyvältä se näyttää”. Kun taas hyviltä ystäviltä tai äidiltäni voin saada rehellisen vastauksen. Mutta ehkä vaan mies pelkää mitä rehellisestä vastauksesta voisi seurata….lisää vaatteitten vaihtoa ja mallausta kun jo pitäisi lähteä, ehkä pieni suutahtaminenkin.

  20. Hieno tuo päivän kuva!! Onko se sinusta traaginen vai koominen vai kevyt vai lennokas? minusta kaikkea tuota.

  21. pikkujutut sanoo:

    Minusta tuo ”miespuhe” on enemmänkin persoonallisuuspiirre, joskus riippumaton myös kulttuureista.

    Toiset puhuvat asiaa, toiset yrittävät sanoa sanottavansa rivien välistä.Niin miehet kuin naiset.

    nimimerkillä toinen koululla ihmisiä välttelevä

  22. Romu sanoo:

    Taas mitä mielenkiintoisin keskustelun avaus. Ja valtavan herkkä kuva. Kiitos!

    Niinpä – hankalinta naisten kanssa keskusteltaessa (en nyt puhu hyvistä ystävistä ja heidän kanssaan kommunikoinnista) on usein juuri se, että täytyy pitää kieli keskellä suuta eli halutessaan kuuntelija voi ymmärtää lauseen kuin lauseen väärin ja loukkaantua asiasta. Jonkunlainen varovaisuus ja varuillaan olo tekee epämiellyttävän olon. Miesten kanssa keskusteluissa tätä ilmiötä ei tule. Olikohan liian vahva yleistys?

    Miellyttävien ja mairittelevien vastausten kalastelu on myös vastenmielinen ilmiö -> tarkoitushakuisuus paistaa selvästi läpi, ja jos et lähde leikkiin mukaan, olet todellakin outo ja hankalakin mahdollisesti. Ja sinun tapauksessasi mahdollisesti vielä SE ulkomaalainen… Valinta on vaikea; ollako oma itsensä vai yrittää sulautua joukkoon.

  23. Riepunukke sanoo:

    Jossain oli joku juttu taannoin tyyliin; naisen arvo mitataan reisien selluliitin määrän mukaan… Hoh hoijaaa. Tänään aamulla Radio Novassa juontaja kuulutti kuinka ihana oli ollut haastatella Jennifer Anistonia kun se on niin hoikka ja kaunis. Sanoi juontaja kyllä lopuksi, että oli se vielä ollut mukavakin. Loppupeleissä ei taida tuo ulkokuori kovin kauas kantaa ihmisen elämässä.

  24. Lempi Sveitsistä sanoo:

    Olen täällä kirjottanut ja kumittanut monta pitkää kommenttia. En saa nyt mieleni mukaista muotoiltua. Olkoon siis.

    Sanon siis vaan suoraan ja rehdisti, että minnuu tympi aivan vimmatusti tää postaus ja monet kommentit :).

    Eli ei mennyt hukkaan tääkään käynti – ajatuksia herätti, juu :)!

  25. Merja sanoo:

    Sulla varmaan hermot menisi mun tyttäreni koulun pihalla kun katsoisit eräiden jenkkinaisten kaakatusta. Sanon eräiden koska kaikki eivät onneksi ole samanlaisia. Erittäin harvassa tosin ne joille suoraan voi puhua. Tämä kun on kohteliaisuuksien ja kiertelyjen maa.

    Mutta niinkun Celiakin sanoi, luulen että useimmissa paikoissa se on enemmän persoonallisuus- kuin sukupuolipiirre, puhutaanko suoraan vaiko ei.

    Ja kuten Liivia sanoi, minäkin olen kasvanut naisseurassa, kolmen sisaruksen kanssa. Silti olen suorapuheinen, inhoan smalltalkia, kaikenlaista lässytystä.

  26. Violet sanoo:

    Maria; sää sen sanoit, hyvin muistan kaiken tuonkin!

    Matroskin; olet oikeassa.

    eilen tänään huomenna; jos mun miehelle sanoo tuon saman niin hän sanoo: niin ja entä sitten – ja se vastaus on kyllä aika hyvä.

    Kuvan naisen jätin tahallani ilmaan. Ei koske maata vaan roikkuu tyhjän päällä. Siinä on hyvät ja huonot puolensa.

    Riikka; mä kuulen myös usein siitä että voisin kuulemma ihan ”normaalistikin syödä” kun ei ole ylipainoa. Jotkut olettavat että jotenkin panttaan ruokia, että lasken kaloreita tai jotain.
    Kun sitten paljastuu mitä tosiasiassa syön niin sen jälkeen tulee vinoiluja siitä että taidankin olla läpipasko. Joskus aion vastata että ei kun hoikkuus johtuu vakavasta sairaudesta vaikkei totta oliskaan.

    Ei miehetkään todelllakaan ole suoria aina mutta sitä suoraan puhumista en tässä alunperin hakenutkaan. Yritin kirjoittaa siitä ”kehupuheesta” jolla kalastellaan vastakehuja. Sellaista olen toistaiseksi kuullut vain naisten suusta mutten väitä etteivät miehetkin sitä harrastaisi ehkä.

    pikkujutut; kai se noin on. Vältellään jatkossakin!

    Romu; minulla on samanlaisia kokemuksia. Siksi minusta voin aivan hyvin yleistää tuon OMALLA KOHDALLANI. Minulle tuo on totta jos ajattelen omia kokemuksiani.

    Minulla ei ole niin kovaa tarvetta kuulua ihan vaan johonkin joukkoon joten sulautua en yritä. Se veisi kaikki mehut. Samanmieliseen joukkoon solahtaa, sellaiseen ei tarvitse yrittää änkeä. Sellaisen vuoksi ei tarvitse yrittää olla toinen kuin on.

    Riepunukke; meneeks se sitten niin että paljon selluliittia – korkea arvoinen rouva..;-)

    Lempi: olen tyytyväinen. Lukijani koki tunteita. Tervetuloa taas tänään. Nyt onkin vaan kukkakuvia tulossa.

    Merja; Ihan varmasti menisi niin. Tuo sama, ”eräiden” pätee tietysti meidänkin kouluun. Eihän ne nyt luojan kiitos kaikki sellaisia ole. Kaakatus vaan vie niin paljon huomiota…
    Niin en tiedä missä vaiheessa tämä keskustelu meni suorapuheisuudesta puhumiseksi (sai toki mennä, kiinnostavaa sekin!) kun se alkuperäinen asiani ei ollut sitä.

    Yritin jotain vähän hauskaa sillä pohdinnallani siitä miksi puhun helpommin miesten kanssa…että olisko ne lapsuuden kokemukset syynä. Ei sen ollut suinkaan tarkoitus olla mikään tieteellinen väite;-)
    Ehkä mä olen yksinkertaisesti vähän jätkä.

  27. vilijonkka sanoo:

    Anteeksi, kommentoinnin salaperäisyyttä tässä yritän selvitellä. Täältä löytyi viimeinen esiin ilmestynyt kommenttini, vaikka jokaiseen tämän postauksen jälkeen tulleeseen olen myös kommentoinut. Kokeilen siis onnistuuko tänne uudestaan kommentointi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s