Kevyellä kalustolla

Yksi juttu mitä olen aivan tietoisesti harjoitellut on vähin tavaroin matkustaminen. Niin usein olen raahannut paikasta toiseen vaatteita joita en käytä kertaakaan, monenlaisia varmuuden vuoksi -tavaroita ja kaikkea sellaista, mitä kohdepaikassa on ennestään yllin kyllin. Minuun ei oikein istu sellainen Muumimammamaisuus, että käsilaukusta löytyisi kaikkea mitä ikinä kuvitella saattaa – lähinnä toisten tarpeisiin, kylläkin. Miksi sitten vuosikaudet olen tuohon tyyliin matkustanut, miksi nyt vasta, pikku hiljaa alan päästä itseni herraksi tässä asiassa?

Mielikuvaharjoituksia: olisiko aivan kamalaa jos mukana ei olisikaan tarpeeksi rintaliivejä? Horjuisivatko maailman kuningashuoneet ja parlamentit jos jättäisin lempishampoon kotiin? Ehkä isäntäväellä/hotellissa/kaupoissa on kynsileikkuri jos se nyt sattuisikin unohtumaan? Haittaisiko kauheasti jos jättäisin ihan uhmalla toisen farkkuparin kotiin…?

Harjoittelu tekee mestarin. Kohta matkustan luultavasti vain passi perstaskussa ja olkalaukussa jotakin sekalaista sälää. Meidän talomme yli lentää paljon koneita kaikkiin suuntiin. Huomenna minäkin lennän tästä pohjoiseen ja laukku on ihmeekseni (ja ilokseni!) hyvin pieni.

43 comments on “Kevyellä kalustolla

  1. Katriina sanoo:

    Kateeksi käy jokaista huoletonta, joka passi perstaskussa ja pelkillä käsimatkatavaroilla pääsee liikkeelle. Ehkä muumimammamaisuuttakin voisi karsia, jos oikein yrittäisi.

  2. Jamelia sanoo:

    Mä taidan karsia kans matkatavarat uusiksi
    hyvä postaus;)

    Mukavaa matkaa sullekin!

    Jamssi

  3. Hoya sanoo:

    Mä pakkaan joko paljon tai sitten vähän.

    Viime vuonna, kun menin Roomaan, pakkasin todella paljon, olihan kyseessä meidän 10-vuotishääpäivän vietto. Yhtenäkin iltana kokeilen kolmea vaatekertaa ennen kuin menin ulos. Lopulta laitoin ihan vaan farkut.

    Kun lapset on matkalla mukana, pakkaan ihan sikana vaatteita. Käytäntö on osoittanut, että jos otan vähän, kakarat töhrii puseronsa saman tien, mutta jos otan paljon, lapset eivät töhri. Heh heh.

    Pidän passi ja hammasharja -projektillesi peukkuja!

  4. Hanna sanoo:

    Mä huomasin tuossa vuosien varrella kun tuli matkustettua monta kertaa vuodessa, että matkalaukku keveni joka kerralla. Pakkaus ei tuota mulle ongelmia, se on aika nopea operaatio.

    Melkein tekis mieli vaan pakata perusjutut matkalaukkuun muuton yhteydessäkin. Vois jälkeenpäin huomata ettei kaikkea sitä niin ’tarpeellista’ tarvinnutkaan. Laitan ajatuksen muhimaan.

    Suomeenko lennät? Kivaa reissua! :)

  5. Olina sanoo:

    Harjoittelu todella tekee mestarin tässä! Vietin vuoden reissuelämää, ja nykyään matkalaukuksi riittää armeijan vanha leipälaukku:) Turhaa on niin turha kantaa.

  6. Iiris sanoo:

    Yks pojistani tapasi matkustaa vähän yli kakskymppisenä viikonloppureissuille hammasharja ja -tahna povitaskussa, mutta sain lopulta ylipuhuttua hänet kempsupussin käyttäjäksi :)

  7. Hyvä juttu! Minä matkustan tosi harvoin, joten vaikea miettiä, en tiedä mitä ottaisin. Yritän samaa saada aikaan täällä kotona, että tarvitseeko sitä niin kauheasti kaikkea…

  8. Violet sanoo:

    Katriina; mutta sitähän ei tietysti kannata karsia ellei se haittaa itseä!

    Jamelia: ai, sää lähdet kans! Hyvää matkaa.

    Hoya; no totta toikin. Ihan kaikki. Nyt menen yksin niin on vähän helpompi noudattaa tätä ”uutta linjaa”….

    Hanna: Laita muhimaan, voisi toimia. Suomeen, joo.

    Olina; Oho, sää oot aika askeetikko sitten!

    Iiris; no kyllä siinä joku suojus on kiva olla…leipäpussi tai jotain…;-)

    Pellon pientareella: joo, kotona vähän sama homma, olen ajatellut.
    Mietin matkustanko usein vai harvoin ja lopputulos on että RIIPPUU KEHEN VERTAA;-)

  9. Allu sanoo:

    Hae poliisilaitokselta henkilökortti, se on paljon kätevämpi ja kevyempi kantaa kuin passi. (:-

  10. Kirjailijatar sanoo:

    Minä en pakkaa juuri mitään mukaan. Tai kyllä nyt jotain, mutta kovin pienin tavaroin reissataan koko perhe. Hyvät kengät on tärkeät, muuten ei ole mitään väliä. Mukavaa reissua sinulle!

  11. Osaan matkustaa kevyesti mutta kun lähden lomalle kuvittelen tahtovani olla kaunis, kun arkena ei ehdi! Ja kesken talven kun lähden etelään tahdon ne kaikki ihanat kesämekot mukaan, joita en ole saanut täälä kylmässä pitää. Kun sitten olemme lomalla ihmettelen, miksi kaikki tuo, kun riittäisi bikinit ja muutama mekko, joka menee heittämällä päälle.

  12. Maria sanoo:

    Mulla oli kerran Intian reissulla n.20 t-paitaa,kun kamu sanoi, että menee t-paita päivässä, kun on niin kuuma.Pakkasin siis monta mukaan.Perillä tajusin,että enhän mä käytä koskaan teepaitoja,toppeja ja mekkoja vaan. Haloo!!
    Viikonlopuks luvattiin viileetä – n.4-6 astetta, joten lainaat sit Tuijalta pipaa…
    Kivaa!! Nähdään pian!!

  13. Merruli sanoo:

    Hyvää matkaa!

    Pakkaamisessa olen kehittynytparempaan suuntaan, koska lapsille tulee pakattua niin paljon, että omia tavaroita on pakko vastaavasti vähentää. Silti paljon olisi vielä karsittavaa. Olen juurikin se muumimamma, jonka käsilaukku voisi olla tarpeellinen Mac Gyverille.

  14. Kirsikka sanoo:

    Mulla on ollut myös tapana pakata ihan hirveesti liikaa tavaraa mukaan olin menossa sitten ihan minne vaan! Se on alkanut sieltä kun lapset oli pieniä ja tuli aina otettua mukaan kaikenlaista kaiken varalta.

    Perjantaina olen lähdössä risteilylle (päivä Tukholmassa) ja olen just vähän plarannu noita vaatteita ja miettinyt mitä kannattais ottaa mukaan ja minimointi on ollut mielessä. Aina olen kantanut niitä turhia vaatteita sinne sun tänne ja takaisin. Jos nyt osais jättää ylimääräiset kotiin.

    Mukavaa reissua sulle!

    Kirsikka

  15. Kirsikka sanoo:

    Ai niin, mulla on myös sellanen käsveska, että sieltä kyllä löytyy melkein mitä vaan tarpeellista! Nenäliinoja, laastaria, särkylääkettä, allergialääkettä… jos joku sattuu tarvitsemaan. Ei tietenkään kokonaisia pakkauksia vaan sellaset ”ensiapu”-määrät. :)

    Kirsikka

  16. HeidiHelmiina sanoo:

    Mulla on aina hirveän pieni kassi. Selviän vähällä, kun vaatteet ovat mustia, joita voi yhdistellä miten vaan. Suunnittelen etukäteen joka päivälle vaatteet. Valitsen mukaan ohuita ja kevyitä. Shampoot ja muut pakkaan minipulloihin. Käsimatkatavaroihin pakkaan yhden vaihtoalusvaatekerran ja hammasharjan. Kerran mun pieni käsilaukkuni oli niin ahtaasti ängetty täyteen ettei siitä saanut läpivalaisussa mitään selvää. Kirosin mielessä, kun laukku haluttiin avata. En saanut enää pakattua sitä, niin että kaikki olisi mahtunut kyytiin.

    Kivaa matkaa!

  17. marika sanoo:

    minä sain eilen viestin, pakka laukku, perjantai aamulla on meno! ei oo mitän tidoa mihin olen menossa, hitsi että on monimutkaista
    Passi perstaskussa matkaa tait(d)a vissiin tulla {no henkilökortti taskussa, passi on mennyt vanhaksi :)}

    Mukavaa matkaa sinullekin!

  18. Maare sanoo:

    Se on niin hyvä suunta, yksinkertaista ja vähää mutta riittävää kohti.
    Hyvää matkaa :)

  19. pia sanoo:

    mina menen sinne samaan maahan eli lanteenpain pitkaan niin etta peppu puutuu ensi kuussa viikoksi ihan yksin.
    mina menen melkein tyhjalla laukulla sinne
    ja tulen taydella takaisin.
    niin se menee aina.
    lahinna tuon ruokaa ja lukemista!
    en ole nahnyt kevatta muutamaan vuoteen.

  20. Matroskin sanoo:

    Minun käsilaukussani on kaikkea mitä kuvitella saattaa, esim linkkuveitsi, eväitä lapsille (jotka eivät ole edes mukana), Playmobil-ukkeleita, kadulta löytynyttä tavaraa ja niin edelleen. Kun lapset olivat pienempiä, kanniskelin usein laukussani vaippoja silloinkin, kun lapset olivat kotona.

    Olen tosi surkea pakkaaja, suurin huolenaihe on ettei matkalla ole lukemista, joten saatan pakata monta kirjaa, mutten alusvaatteita…

  21. Nimetön sanoo:

    Jos nainen lähtee parin päivän matkalle, niin kas kummaa – tavaraa pitää olla yhtä paljon kuin parin viikon matkalla !
    Edellyttäen, että periltä et voi ostaa tai lainata mitään.

  22. Tuohon edelliseen viitaten: Sepäs se minusta juuri onkin turhauttavaa, että kolmen päivän matkalla tarvii ne samat tamineet, dödöt, harjat, hammasharjat ja muut kuin kahden viikon matkalla.

  23. Liivia sanoo:

    Jos jossain olen hyvä, niin just vähin kamoin matkustamisessa. Paitsi että reppureissaajaksi minusta ei ole, tahdon pakata kamani matkalaukkuun.

    Pakkaaminen on silti aina yhtä tuskallista. Mitä vähemmän kamaa, sitä enemmän pakkaamiseen menee aikaa. Pitää harkita niin kovasti.

  24. Martta sanoo:

    Ma olin lapsena oikein tunnettu siita, etta raahasin koko elamani paikalle vaikka olisin vain yhdeksi yoksi mennyt kylaan. Nyt olen jo oppinut hillitsemaan mutta kuten Liivia sanoi, vahilla kamoillla matkaaminen vaati suunnittelua. Tai hallavalia -asenteen. Nyt jossain matkakuumehoureissa tein jo ’matkasimulaattorin’ (heh heh) kotona ensi kesakuun reissua ajatellen ja mietin etta mita kummaa sielta repusta voi viela jattaa pois kun se aina painaa liikaa.. Ja joogamattokin tekis mieli ottaa mukaan..

  25. vilijonkka sanoo:

    Mulle on syntynyt ulkomaanvuosien kuluessa sellainen rutiin, että pakkaan mukaan ainoastaan yhden värisiä vaatteita. Siten ne kaikki sopivat toisiinsa ja ei tarvitse pähkäillä. Malesiassa oli vain valkoisia (paitsi uikkarit olivat mitä olivat), jouluna Suomessa taisi ola vain ruskeasävyistä, syksyllä Yunnanissa harmaata.

    Ja lapsille pakkaan aina liikaa. Esimerkiksi keskimmäiselle riittäisi vain päällä olevat vaatteet, niillä yksillä kulkee kuitenkin koko matkan sen pituudesta riippumatta.

    Ihanaa Suomi-lomaa!

  26. Maija sanoo:

    Minulla riittäisi totisesti opettelemista kevyemmin pakkaamisessa. Pakkaaminen on ylipäätään ahdistavaa, kun mukamas keksin aina, että entä jos sitä tai tätä tarvitsisikin.. Mutta toivottavasti tässä asiassa opin joskus järkevämmäksi.

    Mahtoiko matkustamisesi sujua ongelmitta, vaikka se Islannin tulivuorenpurkaus nyt on sotkenut lentoliikennettä? Toivottavasti pääsit perille.

  27. metsienmamma sanoo:

    Mekin lennämme (toivottavasti) sunnuntaina. Ja olen myös oppinut pakkaamaan vähän. Muutama viikko jossain sujuu ihan hyvin ilman lempishampoota ja jopa farkkuja voi vain pestä, ei tarvitse mukana olla toisia.

    Minusta on ihanaa oppia pakkaamaan vähän. Kunhan on kamera ja passi.

  28. Merja sanoo:

    Mietin minäkin että mitenkähän tuo Islannin juttu on sekoittanut lentoasi… toivotaan ettei..

    Minä matkustaisin itseni kanssa kyllä keveästi, mutta voi kauhistus miten tavaraa kertyy kun siihen lisätään kolmen lapsen tarpeet! Ja he haluaisivat pakata itse.. ja ottaa mukaan kaikki pehmolelunsa.. ja mekkonsa.. ja ja.. Olen tylsä äiti ja ilmoitan että pakkaan heidän puolestaan, mukaan saavat ottaa yhden unikaverin.

  29. aurinkojakuu sanoo:

    Toivottavasti pääset lentoon, vaikka tuhkapilvi uhkaakin … Minäkin haaveilen kevyseti matkustamisesta.

  30. Kirsi sanoo:

    Minä olen aina matkustanut kevyesti. Kaupunkilomalle riittää käsimatkatavarat, paitsi nykyään en jaksa nestemääräyksien kanssa pussitella tavaroita, vaan työnnän kaikki suosiolla ruumaan. Nyt kahden lapsen myötä matkatavaroiden määrä on pakosta lisääntynyt. Kärsin, vaikka en lastenkaan kanssa pakkaa mukaan mitään ”kaiken mahdottomankin varalle”. Luotan kohdemaasta löytyvän kaikkea, mille yllättäen tuleekin tarvetta. Onneksi poikamme ovat niin pieniä, etteivät tajua itse vielä vaatia mukaan kaikkia aarteitaan.

    Toivottavasti Pohjois-Euroopan ilmatila kirkastuu huomiseen mennessä ja pääset siiville ilman viivytyksiä. Virkistävää Suomi-lomaa!

  31. katilein sanoo:

    Jestas, että tuo edellisen kirjoituksesi viimeinen kuva auringonhäiveineen on tyrmistyttävän hieno!

    Minäkin yritän opetella matkustamaan kevyesti. Se tarkoittaa muun muassa sitä, että en kanna kaikenmaailman romaaneja ja muistikirjoja mukanani -ne painavat yllättävän paljon.

    Mutta kun… ilman niitä oloni on alaston. Jotain puuttuu.

  32. Paevi sanoo:

    Hei vaan, oletko nyt toistaiseksi jumissa siellä pohjoisessa?

  33. Paevi sanoo:

    Hupsis, sormet toimivat nopeammin kuin aivot…
    Siis en edes tiedä kuinka kauan sinulla on tarkoitus olla reissussa, sitähän et maininnut, mutta tulit heti mieleen kun kuulin ilmatilan sulkemisesta.

  34. Heini sanoo:

    Mulla vaan on se, että jos mukana on vain pari hassua vaatetta, saattaa ilta mennä ihan oikeasti pilalle! Minulle on hirveän tärkeää se, että vaatteet sopivat olotilaan :) Ja usein reissuni ovat sellaisia, että ne sisältävät todella monenlaista toimintaa aina urheilusta iltamenoihin ja suuntaavat vieläpä maaseudulle, josta ei niin vaan shoppailla hädän tullen uusia rytkyjä :) Siltikin suunnittelen aina pakkaamiseni – mitä pidän missäkin tilanteessa. Minun kohdallani se, että on paljon tavaraa mukana, ei ole vielä pilannut yhtään reissua -päinvastoin.

  35. violet sanoo:

    Joo siis täällä ollaan, Suomessa, kuten pitikin. Pois tulen 21.4 jos koneet lentää.

  36. Riikka sanoo:

    Olen tuossa huono, mutta opettelen. Mä en ole ollenkaan tuollainen muumimamma-tyyppinen, ei edes nenäliinaa ikinä ole mukana. Mutta matkoille onnistun aina raahaamaan turhia vaatteita ja kaikkea muuta ”tarpeellista”. Toivottavasti pääset matkaamaan suunnitellusti! Onneksi täällä Euroopassa kulkee junatkin;)

  37. Kaunista. Vain tällä kertaa Baltzar on iloinen huomatessaan ylimääräisen farkkuparin matkalaukussaan. Ensi kerralla hän jättää ne pois luottaen parempiin tuuliin ;)

  38. vilijonkka sanoo:

    Piti tulla uteliaisuuden vallassa kurkkimaan… Muutama päivä siis vielä armon aikaa! Facebookiin on syntynyt kimppakyytisivusto, kyllä ihminen on tarpeen tullen nokkela.

  39. MaaMaa sanoo:

    Hyvä että olet päässyt odotetusti reissuun tuhkapilvistä huolimatta! :) nautihan!

    harjoitus tekee mestarin: pystyn lähtemään vain hammasharjan, vaihto-alkkareiden, yöpuvun ja passin kanssa viikonloppureissulle. Kotonakaan en jokaikinen päivä pidä eri vaatteita, miksi sitten reissussakaan :)

    Mutta pidemmällä reissulla on yksi asia, jota en uskalla karsia enää: ensiapulääkepussi (sielä laastaria, särkylääkettä, desinfiointiainetta yms.) Oon varma, että jos jättäisin vaikka laastarit kotiin, niin tarvitsisin niitä jo alkumatkasta! …ja vaikka laastaria saakin Ihan Joka Maasta, niin siltikään en jätä! ;)

  40. virva sanoo:

    Aina kun muistan tänne, löytyy niin monta uutta tekstiä, niistä jotain sanottavaa,mutta sitten kun valitsen ylimmän kommenttilootan mihin kirjoittaa niin mistäs kaikesta mulla nyt muka piti olla jotain asiata?Ei voi muistaa.
    No,ainakin se,että blogiseinän minä tajusin hetioitis! Jossain suhteessa bedanttina persoonana en ikinä kuvitellut laittavani tauluja tuohon malliin, nyt niitä on vilissyt sen verran että miten siihen silmä alkaakin tottua, ihan tykätä.
    Ja eikun suunnittelmaan taulurykelmää.Huh.
    Minua ahdistaa välillä vaikutusalttiuteni,vai silläkö sitä nyt kutsuisi.Ihastun muka johonkin juttuun,kun olen nähnyt sitä niin paljon tai jotain.Jossain kohti tajuan ettei se ollut minun juttu ollenkaan,miksi edes tyhmä keksin kuvitella sellaista?!
    Tai voi toki olla niinkin päin toisinaan että jotain näkyy liikaa näkyy ja siitä poikii ällötys.
    Ja joskus sitä tietysti ihastuu johonkin, ihan pysyvästi,
    ihastuu johonkin oikeasti omaan.
    Sulla on hyviä juttuja, ja kuvia. Aina vaan.
    Hyvää reissua!

  41. Katja sanoo:

    Samaa keveyttä harjoittelen minäkin. Viime vuonna kävimme Irlannissa pelkillä käsimatkatavararepuilla. Vaihteleva sää aiheutti pulmia pakkaamisessa. Silti olisin pärjännyt vieläkin kevyemmin. Osan tuliaisista lähetimme kotiin postitse (osa niistä katosi matkalla ja/tai oli avattu, suuri pettymys). Nyt olemme lähdössä esikoisen kanssa yhtä vähin eväin, mutta kohde on lämpöisempi, pääsemme vieläkin helpommalla (kassissa on oltava tilaa mukaan takertuville kirjoille ja ruokatavaroille, ne ovat minun heikkouteni). Pelkistämistä kaipaan ihan kaikessa nykyään, mutta kynsisakset on minulla oltava aina mukana.

    Toiv. sinulla oli mukava reissu. :)

  42. interiordesignlover sanoo:

    Aivan ihana postaus, itsekin olen koko ajan vähentänyt matkalle mukaan otettavaa tavaramäärää, mutta petraamista on vielä paljon :)

  43. laurathena sanoo:

    Olen ottanut saman asenteen kaikkien tavaroiden kanssa kotona… Muuttamisen jälkeen ei enää hamstrata nurkkiin pölyyntymään ylimääräistä, vaatetta löytyy harkiten myös, n. 20 eri kappaletta, saa nähdä, kuinka kauan pärjään minimalistin kannattajana :)

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s