Alkaa

Minun päiväni alkaa teellä. Aina. Se voi alkaa myös kahvilla, mutta sitä ennen juon aina teetä. Sitten katson millainen päivä on tulossa. Sen suhteen ei sovi hätiköidä sillä paskakin aamu saattaa kääntyä alle varttitunnissa oikein hyvään suuntaan.

Eilen sain kolme ideaa joista yksi on hyvinkin helppo toteuttaa ja aika hyvä, toinen saattaa olla hiukan ontuva mutta toteutukseltaan ihan mahdollinen ja kolmas idea on näistä paras mutten keksi mitä sen eteen voisi tehdä. Menee ehkä kikkailuksi ja pää tulee kipeäksi mutta jostakin on alettava.

Filmijuhlat eivät pääse yllättämään tänä vuonna. Tiedän tarkkaan että ne alkavat 12.5 ja olen jo ehtinyt odottaakin. Yleensä meidän jokakeväinen keskustelumme on tällainen:

(minä): joko taas Cannes? Vastahan ne olivat!

(mies): ei..kyllä on taas vuosi mennyt, keväisinhän ne aina…

(minä): minusta tuntuu että ne olivat ihan vasta…miten aika kuluu…

Luentosalissa Kauppias.

22 comments on “Alkaa

  1. Liivia sanoo:

    Minäkin olen aivan varma että Cannesit tulee jotenkin aina nopeammin kuin muu.
    Muistan kun noin kymmenen vuotta sitten mies sanoi suurena viisautena, että mitä vanhemmaksi tulee, sitä nopeammin aika menee. Olin silloin vähän että täh. Mutta just noin, aika on todellakin alkanut juoksemaan.

    Tee olisi hyvä tapa aloittaa. Minä aina yritän, sitten lipsun.

  2. Soilmaija sanoo:

    Meidänkin korttelissa on tällainen kauppa. Eipähän koskaan ole tullut sinne mentyä!
    Eipä silti en käy koskaan ruokaostoksilla kun mies hoitaa sekä ostokset että ruoanlaiton. Onhan siinä hyvät puolensa, saan kuitenkin kun tulee vieraita, tehdä jälkiruuan…….
    Cannes’ista puheenollen, sinnehän tuli alkuviikosta hirmuaalto (6 metriä korkea ) joka vei mennessään melkein kaikki filmiviikon structuurit. Saivat luvan rakennella uudelleen jopa viikonlopun aikana! Tulipahan nyt taas pölöteltyä…

  3. Tanja sanoo:

    Olen samanlainen siinä suhteessa, että vartissa tuuli meininki voi muuttua vallankin. En jää pitelemään pahaa tuulta.

    Tänä aamuna olen ottanut iisisti. Ja vihdoin ehdin myös Luentosaliinkin, jipii! Sinä se aina keksit ja osaat ja saat aikaan. Ihailen taas sinua piirun verran enemmän :D

    Minunkin aikani juoksee, enkä pidä siitä laisinkaan. En vain tässä elämänvaiheessa saa vauhtia hiljennettyä, en osaa. Osittain se on raha, joka laittaa juoksemaan. Siis ihan kirjaimellisesti. Ihan persiistä suoraan sanottuna.

  4. Nimetön sanoo:

    Ihania freesioita. Minun päiväni alkoi tänään (teen lisäksi) kukkakauppareissulla. Puutarhamyymälä oli niin täynnä ihania ihania kukkia, että olisin mieluusti ostanut vähän kaikkea…

    Pandice

  5. Elsa sanoo:

    Loistava idea nuo ääneen lukemasi sadut! Ehdin nyt kuuntelemaan vain tuon Kauppiaan (haikea loppu, vähän/sopivasti tulin suruiseksi), mutta palaan varmasti kuuntelemaan muitakin. Enemmän pitäisi ihmisten pysähtyä kuuntelemaan puhetta, kuunnella vain ilman yritystä interaktioon.

  6. Mimmi sanoo:

    Minun päiväni alkoivat teellä kun kuvittelin odottavani vauvaa, vaikken sitten odottanutkaan. (Keho on outo, se alkaa kärsiä raskauden ensioireista kun kuvittelee/toivoo kantavansa sisällään vauvaa.) Muuten pitää olla kahvia, paljon, isosta kupista. Ja vasta parin kupin jälkeen tietää, onko päivä hyvä vai ei.

    Kadotin sinut kun muutit tänne, unohdin päivittää linkkini. Ihan vasta löysin taas, olen hirveän iloinen siitä. Kirjoituksesi saavat pohtimaan omaa elämää ja toisaalta katsomaan sitä itselle tuntemattomasta näkövinkkelistä, se on terveellistä ajatuksille, luulen.

  7. Kirjailijatar sanoo:

    Minä löysin tieni vasta nyt Luentosaliin. Hauska idea. Olen itsekin ajatellut, että blogiin täytyy pikimmiten saada ääntä mukaan, sillä sehän on yksi aisti lisää. Elämyksestä tulee kokonaisvaltaisempi.

    Ideoiden kypsyttely on kivaa ja ongelmanratkaisu. Se, kun miettii, miten tämän saa onnistumaan. Onnea sinulle siis siihen projektiin :)

  8. Violet sanoo:

    Liivia; kyllä se sun mies saamari ihan oikeassa on.
    Mulla tuo teenjuominen on ihan sitäkin että tulee kahvista aika paha olo. Yhden kupin voin juoda, sen jälkeen tärisee kädet. Jos se kuppi on aamukuppi niin siitä on puolet maitoa. Jos se on muulloin niin se hyvin tiukka musta ja hyvin pieni kuppi ja siellä on valtavasti sokeria.

    Soilmaija; mä käyn tuossa meidän kadun kaupassa aika useinkin. Se on mut pelastanut usein vaikka sunnuntaisin.
    Katselin muuten Tampereella viimeksi että ihan kumma ettei keskusta-alueella ole enää pieniä ruokakauppoja! En nähnyt ainakaan.

    Juu, siellä on Cannes tuhoja täynnä sään takia…

    Tanja: Olen myös huomannut että ”huono tuuli” voi toisinaan olla ihan virhearvion tulos. Sitä paitsi säätila vaikuttaa minuun kovasti ja sehän voi muuttua täällä melkein miten vain.
    Kiva jos tykkäsit LUentosalistani.Hihittelin täällä itsekseni kun äänittelin. Oli niin kivaa!

    pandice; minustakin nuo kukat on I-HA-NI-A. Niiden tuoksu. ohhoh….

    Elsa; ajattelen kuuntelemisesta juuri noin! Ihan totta. Minustakin on sääli ettei moni enää ”jaksa keskittyä” mihinkään mihin menee enemmän kuin minuutti.

    Mimmi; oi oletko kadottanut minut välillä? Onneksi löysit tien takaisin. Minä olen samaa mieltä: on terveellistä katsoa toisenlaista ja ajatella hetken ”entä jos” -asioita.

  9. Violet sanoo:

    Kirjailijatar; yllytän sinua laittamaan ääntä blogiisi! Siksi, että olen utelias sitä kuulemaan, mutta myös siksi että väitän että siitä saa tekijä vähintään yhtä paljon.
    Se projekti ei ole suuri eikä salainen eikä hieno, mutta aika vaikea. Toivon itsekin itselleni älynvälähtelyjä.

  10. mizyéna sanoo:

    En ole koskaan juonut kahvia. Vain joskus oikein uupuneena vahvaa cappuccinoa. Vaan minunkin aamu alkaa ja päivä päättyy aina vihreällä minttuteellä. Se on vakio.

  11. -margarita. sanoo:

    Kaipaan sitä, että korttelissamme olisi tuollainen kaikkea-löytyy-puoti jonne peräti saisi ostaa vihkoon jotain pientä ja maksaa sitten kun taas pystyy. Onhan tuossa naapurikorttelissa pieni Siwa, mutta on se totta vieköön niin eri asia. Taitaa olla vain kovin katoava kansanvara nuo pienet puodit tässä maassa.

  12. Pariisin Margarita sanoo:

    Minä taas ajettelen niin, että ”Apua, joko taas Violet kirjoittaa Cannes’n filmijuhlien alkavan”, sillä olet muistanut muistuttaa siitä jo monta vuotta (ja kyllä, minä olen seurannut blogiasi jo useita vuosia)! :) Aika kuluu tosiaan siivillä. Muutin nimimerkkini Pariisin Margaritaksi, sillä täällä näyttää olevan toinenkin Margarita (hei vaan!).

  13. Hanna sanoo:

    Jos laitan mahaani kahvia ihan ensimmäisenä aamulla niin melkein on varauduttava ensimmäisen kulauksen jälkeen juoksemaan helpotushotelliin. Ihan kumma aine kyllä. Yritän siis olla juomatta sitä tyhjään vatsaan.

    Yleensä juon töissä ekan kupin kuumaa. Meillä on siellä hyvä kahvinkeittovehje ja siitä saa laadukkaan laten. Maistuu! Suomessa aloittaisin päiväni jollain ihan muulla.

    Hyvä, että ideoita piisaa. Tuntuu, että kun yksi ilmaantuu, niin heti jos toinen ja kolmaskin. Mulla pitää sen takia olla aina kynä lähettyvillä tai piru vie unohdan koko idean.

    Noita samoja kukkia olen kattellu kaupassa jo monta kertaa. Sinne on jääneet, koska mulla ei muka ole oikeanlaista vaasia. Täytyy seuraavan kerran tuoksuttaa kun kerta kehuit!

  14. Merja sanoo:

    Mun päiväni alkaa myös teellä. Joka aamu. Se on ison huokauksen hetki kun saan istua teekupin ääreen, teen sen kun lapset on saatu kunnialla kouluihin. Jos en teekuppiani saa, menee päivä ihan piloille. Kahvia en voi edes juoda.

    Ja sulla on tuota maailman parasta teetäkin. Mun lempparini on Marco Polo, sitä juon melkein joka aamu. Mistä sinä tykkäät?

    Aika juoksee, todellakin. Olen nyt jo hiukka huolestunut, meillä on kohta enää vähän yli kuukausi aikaa tyhjentää tämä talo. Apua.

    Ja vielä kommentoin tuosta radionurkkauksesta :) Sulla on oikein miellyttävä ääni, mutta minäkin halusin vähän hitaampaa ensimmäisellä kuuntelulla. Käyn nyt kuuntelemassa uusiakin, en ole vielä ehtinyt..

  15. Iiris sanoo:

    Mulle taas tulee teestä aamulla melkein huono olo. Päivän aluksi on pakko saada kahvia (mustaa, ilman sokeria), tee sopii vasta illalla.
    Minä haluaisin vihdoinkin hyviä aamuja, JA hyviä päiviä ja iltoja. Ne ovat olleet liian pitkään kateissa. Siis sisäisesti. Alan olla tosi väsynyt siihen, että joka aamu silmät avattuani, tai jopa sitä ennen, muistan, että kaikki ei olekaan hyvin. Mutta toivossa mennään auringonnoususta toiseen – pakkohan niiden hyvienkin päivien on tulla. Eikö niin?

  16. Maijja sanoo:

    Onnitteluni ideoiden johdosta! Jos on koskaan hukannut omiaan, osaa kyllä niitä arvostaa. Minulla olleet jotenkin kauhean hajanaisia viime aikoina. Olen saanut hyviä ideoita joihinkin uusiin asioihin liittyen, mutta vanhat ja totutut ideointitarpeen kohteet ovat kuivahtaneet.

  17. Ulla sanoo:

    Joo, onnittelut vaan ideoista. Keksin joskus öisin mielestäni hyviä, mutta kun aamulla alan miettiä käytännön toteutusta, muuttuu moni idea vähemmän hyväksi..

  18. HIljainen Maija sanoo:

    Oi näitä tarinoita! Vanhan ajan kauppias se siellä. Oltiin taas Brysselissä mielikuvissani. Ihan yksi tietty puoti tuli mieleen. Ja kaipaan taas, oivoi.

  19. Kävin ensimmäistä kertaa luentosalissasi. Aivan hurmaavaa!
    Menen toistekin. Pieni rauhoittava tai mietityttävä tarina minullekin, kun juuri olen lukenut poikaselle ja hän nukkuu päiväunia. Kiitos, tätä lisää. Ja tiedätkö, miten onnistutkaan kuulostamaan vanhan ajan -ehkä 40 -luvun radioääneltä…hurmaavaa.
    Minä juon teetä iltaisin. Aamuisin VAIN kahvia ja omasta espressopannusta se on kaikkein parasta!

  20. Violet sanoo:

    mizyena; vakiot ovat hyviä. Mulle ainakin tuovat tietynlaista turvallisuutta, jatkuvuutta ja vaikka mitä.

    -margarita; niin on, ja pidän sitä kummallisena. Juuri Tampereella käydessäni vaahtosin että ihan pimeetä että kaikki pienet Vikkulat, Ruoholat ja muut ovat poissa keskustasta ainakin. Ettei ole sellaisia kivijalkakauppoja joissa käydä jalan.

    Pariisin Margarita; ihanaa että joku muistaa! Joo, monena keväänä olen aiheesta kirjoittanut…

    Hanna; kuule juuri niin….plöröt tulee melki housuun jos juo kahvia tyhjään mahaan. Sitten alkaa käsien tärinä.
    Pistäs nenäsi freesioihin ensi kerralla!

    Merja; Kuvassa oleva tee on Earl Grey French Blue ja se on hyvää mutta ei suosikkini Earl Grey -teelaaduista. Kusmilla on yksi joka vetää koivet alta melkein. Näistä Mariage etc. teelaaduista suosikkini on The sur le Nil, mutta ihan kauhean paljon on vielä maistamatta…se on ihana tieto se!

    Kiitos kommentista myös äänijuttuun. Olen yrittänyt hidastaa;-)

    Iiris; minusta sinun suorastaan olisi saatava noita hyviä päiviä, ihan aamusta iltaan asti. Kyllä se olisi kohtuullista!
    Käsittääkseni on ihan tilastollinen pakko sille että hyvät ajat ovat kulman takana;-)

    Maijja; ehkä ne eivät ole kuivahtaneet vaan ovat jossakin ihme lepotilassa.

    Ulla; Nää oli ihan päiväideoita mutta yöideoille käy useinmiten juuri noin…

    Hiljainen Maija; Kauppias -tarinan idean isänä oli kyllä tuo meidän kadun kauppa vaikka monet yksityiskohdat tietysti ovatkin päästäni. Mutta sinullakin siis on ollut oma tietty puoti jota nyt kaipaat…ei kaipaus niin pahasta ole. Se kielii siitä että on ollut jotakin mitä nyt voi kaivata.

    aurinko ja kuu; Lisää tulee. Olen iloinen kun tykkäät. Arvio radioäänestä on imartelevan hassu mutta yllättävä. En kuule sellaista itse, mutta tästä tulikin idea; pitänee lukea vanhaa naisten lehtiä ajan nuotilla;-)

  21. NiinaK sanoo:

    Kävin luentosalissa. Pidin kuulemastani ja odotan lisää. :)
    Niin ja ei aamua ilman teetä täälläkään.

  22. Mei sanoo:

    Teetä, ehdottomasti aamulla. Mustaa tai vihreää, ei hedelmäpaloilla. Kahvi saa vatsan sekaisin ja ihme tärinän päälle. Helsingin Kalliossa on suloinen kahvila-kauppa Villipuutarha, jossa join mieheni kanssa erinomaista vihreää gunpowder-teetä perjantaina. Ja söin elämäni perunaleivoksen, turistina kotikaupungissa. Kiitos taas tarinasta, pidin kovasti -näitä jo odottaa.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s