Virginie?

Luin eilen loppuun Sutkautuksia -blogin Elisan minulle lähettämän kirjan, Virginie! Albert Edelfeltin rakastajattaren tarina. Olen ajatellut paljon Elleniä, Virginietä ja paikkoja joissa Kortelainen on kulkenut – ajatuksissaan ja oikeasti – kirjaa tehdessään. Huomaan etten ole juurikaan ajatellut Albertia. Hän tuntuu siinä naisten rinnalla jotenkin hyvin vähän kiinnostavalta.

Kirja on viihdyttävä, se on jopa aavistuksen jännittävä siinä mielessä että haluaa jatkaa jotta saisi tietää Virginiestä enemmän. Mutta Edelfeltin rakastajattaren tarina se ei minusta sittenkään ole, vaan asiat jäävät arvailuiksi (tosin monet lienevät aivan varmuudella totta) ja mahdollisuuksiksi ilmaan. Mutta se onkin hyvä juuri niin.  Virginien perään kuuluu minusta ehdottomasti kysymysmerkki.

14 comments on “Virginie?

  1. Liivia sanoo:

    Hypläsin juuri viime viikolla tuota kirjaa Akateemisessa. Mieli teki. En raaskinut. Nyt tekee vielä enemmän mieli.

  2. Allu sanoo:

    Minä tykkäsin kirjasta ja kävi aikanaan vielä hyvä tuuri, kun sattumalta vähän sen lukemisen jälkeen olimme lomalla etelä-Ranskassa ja ajelimme suunnilleen samoissa paikoissa, joissa Kortelainen oli etsinyt Virginietä. Sen takia mulla on jotenkin kamalan läheinen suhde tuohon kirjaan ja Edelfeltin Virginie-tauluihin.

  3. Violet sanoo:

    Liivia; mulla kävi niin kivasti että Elisa pisti meiliä taannoin ja kysyi haluaisinko kirjan, hän haluaisi sen mulle lähettää! Ilolla otin vastaan. Kyllä se on lukemisen arvoinen.

    Allu; voin kuvitella….mulle oli muutamat paikat sillain tuttuja että olen joskus vuosia sitten käynyt ja osaan nähdä maisemat edessäni. Ja Pariisi tietysti myös…
    Kovin mielikuvitusta kutkuttava juttu kaiken kaikkiaan.

  4. solveig sanoo:

    Tuo Virginie on kiintoisa, mutta jotenkin mua nyppii Kortelaisen tyyli.

    Toinen, joka sua saattaisi kiinnosta, ellet ole jo lukenut, on Neiti Soldan (Tuula Levo). Sekään ei ole ihan uusi kirja, mutta tosi kiinnostava.

  5. Inez sanoo:

    Minäkin innostuin lukemaan Virginien heti Atskin upean Edelfelt-näyttelyn jälkeen. Innostava teos, meni parissa päivässä ”alas”! Tosin minua(kin) jäi jotenkin häiritsemään, kun arvailluista asioista tehdään seuraavalla sivulla ”tosia”, ja lähdetään seuraamaan niiden viitoittamaa tietä! Ystävättäreni, joka arvostaa suuresti Kortelaista, yritti puolustella kirjaa sanoen, että se lienee tarkoitettu MYÖS viihteeksi :)

    Ihanaa kesän jatkoa Sinulle!

  6. Violet sanoo:

    solveig: kirjoitustyyli vai se millainen hän on henkilönä? Minä kun en jälkimmäisestä osaa sanoa oikeastaan yhtään mitään taidan olla siinä suhteessa onnekas. Olen niin monen kuullut sanovan että hän on ”ärsyttävä”.

    Inez: Minun puolestani kirja olisi saanut olla vaikka aivan täysin viihdettä. Ei minua olisi haitannut vaikka mikään ei olisi ”totta”. Mutta miten vain, nopeasti luettava aivan ok teos!

  7. Kirjailijatar sanoo:

    Minulla on tuokin aukko sivistyksessä, en ole lukenut kirjaa, vaikka se kiinnostaakin. Mutta näin Lahdessa keväällä näytelmän Säröjä, joka kertoi Ellan Edelfeltistä ja Aino Kallaksesta. Anna Kortelainen oli osallistunut käsikirjoitukseen ja näytelmä sivusi käsittääkseni samoja teemoja. Se oli mielenkiintoinen esitys.

  8. outi sanoo:

    Minäkin tykkäsin tuosta. Kortelainen kutoi tarinan mielestäni hienosti; eikä faktan ja fiktion sekoittuminen haitannut. Muistaakseni kirjassa tehdään selväksi, että kyse on kirjoittajan omista arvailuista. Sama havainto oli tuolloin täälläkin; Albert joko ei ollut tässä asiassa se kiinnostavin osapuoli tai sitten hän vain jäi Kortelaisen käsittelyssä valjuksi. Mutta naiset!

  9. Linnea sanoo:

    Luin muutama vuosi sitten tuon kirjan yhdeltä istumalta. Minusta se oli erityiseti hieno, imevä kuvaus yhdensortin intohimosta, suloisesta päähänpinttymästä.

    Joo. Moni pitää Anna Koota jotenkin ärsyttävänä. Minä seuraan häntä jollakin hupsulla henkilokohtaisella mielenkiinnolla; olemme samanikäisiä, meillä ihan samanikäiset tyttäret… Minä pidän häntä sivistyneenä, sanavalmiina, kuten jo sanoin intohimoisena ihmisenä. Rohkeana. Kesän ohjelmalistallani on hänen kuratoimansa Onerva-näyttely Ateneumissa.

  10. pikkujutut sanoo:

    Tuon haluan ehdottomasti lukea. Huomenna kirjastoon, joo löytyisi sieltä mukaan.

  11. Violet sanoo:

    Kirjailijatar; hanki käsiisi ja katso mitä pidät.
    Ja kiitos avusta, eihän se mikään Ellen ollut vaan Ellan. Niin kaunis nainen ja kaunis nimi.

    Outi; Valjupa hyvin. Miehet usein ovat;-)

    Linnea; Minä en oikein osaa pitää minään kun en ole muistaakseni esim. liikkuvassa kuvassa nähnyt enkä ääntään kuullut.
    Mutta niin, nuo mainitsemasi seikat usein ärsyttävät ihmisiä…ihme kyllä.

    pikkujutut; toivon että löydät!

  12. Kirjailijatar sanoo:

    En olisi muuten huomannut tuota nimijuttua ollenkaan, katsoin nimen teatterin sivuilta, kun mietin, että miten se nyt olikaan…minä olen nimissä tosi huono.

  13. Nimetön sanoo:

    hhhhhhh

  14. nuttula sanoo:

    Olen lukenut tuon kirjan muutama vuosi sitten, poimin mökillä hyllystä ja se olikin varsin viihdyttävä. Itseäni kyllä häiritsi sen epätieteellisyys. Tykkään toisaalta tarkoista ja todistettavista jutuista, ja toisaalta puhtaasta fiktiosta, ja niiden välimuotoon oli vaikea suhtautua, siis siihen että puhutaan tutkimuksesta, ja kuitenkin kaikki on tavallaan keksittyä. Tarina oli kuitenkin kiehtovakin!

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s