Pekan näköinen nainen

Eilen kun ajelimme peltojen keskellä tuli mieleen kaikenlaista. Auton kyydissä usein tulee. Muistin yhden telttaretken parikymmentä vuotta sitten. Keltaiset sadetakit ja märät makuupussit. Miten joku tuli hulluksi leirintäalueella ja meni kirveellä asuntovaunun ovesta. Kuinka yksi sanoi minulle: näytät ihan siltä yhdeltä näyttelijältä siinä Käpy selän alla -elokuvassa. Minä imarruin kovin ja kysyin että ai keneltä ja hän vastasi että Pekka Autiovuorelta. Tuo tuli mieleen eilen autossa ja nauroin ääneen. Olisin halunnut kertoa miehelle mutta näitä ei voi.  Hän ei voi koskaan tajuta täysin mikä oli Käpy selän alla, ei tajuta mikä siinä oli muka hienoa.

Kun minä kävin uudelleen ja uudelleen katsomassa Grease-elokuvaa mieheni oli kuusi vuotta ja asui Afrikassa. Kun minä nauroin Kummelille hän kävi yläastetta ja nauroi ihan muille asioille. Emme koskaan voi täysin jakaa muistojamme ja siihen on monia syitä.

Mutta – ja nyt tulee se pointti – tämä on ollut aina suurempi ongelma muille kuin meille. Toisinaan kyllä tunnen riittämättömyyden tunteita kun en pysty välittämään hänelle aivan täysin mistä on kyse, mitä tarkoitan, mihin tämä liittyy. Enimmäkseen minusta on kuitenkin pelkästään virkistävää että joku jaksaa kuunnella minun muistojani ja pitää niitä erityisinä ja minä puolestani saan kurkistaa lapsuuteen ja nuoruuteen, mistä minulla ei ole ollut  mitään käsitystä.

En myöskään ajattele että aviopuolisoiden täytyisi edes pystyä jakamaan kaikki. Onhan elämässäni muitakin ihmisiä. On aina ollut.

Ja vielä lopuksi tämä. Näytin sen miehelle ja kun hän näki Autiovuoren hänkin nauroi makeasti ja pitkään. Onneksi. (Mutta en mä kyllä jumalaut ollut sen näköinen vaikka mulla samanlainen lätsä siellä telttaretkellä olikin!)

20 comments on “Pekan näköinen nainen

  1. Leena Lumi sanoo:

    Oi, ja minä olin siihen aikaan teltassa Pekan kanssa, joka oli mun ER (=Ensi Rakkaus). Käpy selän alla oli tosi kova juttu ja kaikki muu, mikä liittyi niihin vuosiin. Osan voi sanoa, kaikkea ei;-) Ne leveälahkeiset housut, pitkät hiukset ja jakaus keskellä päätä, kävely Yyterin hiekoilla pelkässä bikinin alaosassa, rakastelu dyynien välissä, Ruis-Rock, CCR, punkku, E-pilleri, ”On tässä kaupungissa vaikeaa, kun jonkun löytää jota rakastaa, ei täällä rakkautta näyttää saa, se pitää salata ja vaientaa…”

    ER lähti Afrikkan unohtamaan minua, kun olin hänet jättänyt. Luulin hänen hukkuneen Saharan hiekkaan…

    Ei tämmöisiä saa kirjoittaa arkimaanantaina;-) Violet, minun pitää olla tehokas 15.7. asti!

    Mukavaa helleviikkoa! Täällä on JO NYT varjossa +26! Miten ihmeessä vien vanhan koiruuteni ja itseni yön viileyden pelastukseen…

  2. Leena Lumi sanoo:

    PS. hermo menee itseeni…siis: Ensirakkaus. Korjaus häneltä, jolla äikkä 10…

  3. Kirsikka sanoo:

    :) :D voi eiii :) Et ole mitenkään voinut näyttää Pekka Autiovuorelta :D

    Onneksi on loma, nyt on niin kuuma, että meikäläisen pää ei kestä pelissä mukana kovin kauaa ;) Luimistelen varjossa ja yritän pitää sisätiloja mahdollisimman coolina. En ole oikein helteen ystävä.

  4. maria.hyle sanoo:

    Toi eri”taustaisuus”-myös eri aikaisuus:)) on hauskaa ja jännittävää!Meillä miehen kanssa yli kymmenen vuoden ikäero ja toisen maan lapsuus.Lapsista on hauskaa kun isä kertoo jotain 50-luvun juttuja Lintsin keikkoja tms-ja miten oli Tanskassa festareilla 60-luvulla -ja samaan aikaan äiti imi tuttia hesassa.Käpy selaän alla on mun kesäelokuva sarajni lempileffa.Ollut aina kun tykkään Wallasvaaran Kirstistä kovasti.Ja Halkolaa ja Melasniemeä vois katsoa vaikka lamppua pitelemässä:))
    Ja sinähän olet Kaunis!Toi tukka asia …mulla vireillä.

  5. Violet sanoo:

    Leena Lumi; koita ny vaan olla tehokkaana siellä 15.7 asti;-)!
    Kuumuus ja arkimaanantai ei ole kyllä paras yhdistelmä.

    Kirsikka; no en mä oikeesti;-) Mutta olihan mulla rillit ja se lätsä…ja se heitto oli oikein tosi hyvä mulle kun tilanne oli siis että sanotaan että olet sen yhden näyttelijän näköinen ja mää olin varmaan ihan sen näköinen että IIk, kohta se sanoo että Halkolan (kun se oli musta kaunis ja mulla oli samanlainen tukka silloin) ja sitten vastaus olikin että Pekka;-) Ihan oikein mulle!

    Maria: on hauskaa ja jännittävää, ehdottomasti. Mä en ole kuin 5 vuotta miestäni vanhempi mutta senkin huomaa joissakin asioissa sillain ettei hän ole minun nuoruuteni ajan jutuista perillä kun on ollut liian pieni ja sen lisäksi hän on asunut eri kulttuureissa JA sen lisäksi tulee perheestä missä ei ole saanut tehdä ”mitä vaan”…ja on ollut sisäoppilaitoksessa sun muuta joka vähän rajoittaa nuoruuden ”harrastustoimintaa”;-)

  6. maria.hyle sanoo:

    Joo voin aavistaa:))mun miehen vanhemmat olleet kovin radikaaleja ajassaan.Perustamassa Helsingin ekaa Steinerkoulua -ja miehen isä oli muusikko ja paljon erilaista sen tiimoilla oopperassa ja bändeissä-äitinsä kukka-asiantuntija (mitä lienee50-60 luvulla ollutkaan)
    Omat vanhempani duunari -isä ja yliopppilasäiti:)ja koti Mannerheimintie97-Vuorimiehenkadulle sen jälkeen..Taidan olla tiukempi ja meillä mies paljon mukavampi ja leppoisampi kuin mä.Ainakin suurimmaksi osaksi aikaa.Joskus harmittaa että se on oikeesti nähnyt Beatlesit ,ja Elviksen ja kuullut Kim Borgin iki-ihanan ”Den heliga nattenin” livena..

  7. Leena Lumi sanoo:

    Pakko vielä lisätä, kun luin Marian kommentin eriaikaisuudesta, että ihan uskomatonta, mutta jo viiden vuoden ikäero riittää siihen, että on ollut kuin eri nuoruus mitä tulee musiikki- yms. teini-iän trendeihin. Sillä näinhän se menee.

    Yritän olla tehokas, mutta ehdottomasti ilman rihmankiertämääkään.

  8. Liivia sanoo:

    Nonni, mä en edes viitsi mainita mitä mä olen tehnyt kun mun mieheni on viettänyt hippikesää ensimmäisessä ruisrockissa, mutta TIEDÄN mitä on eriaikaisuus. Ja se on mielenkiintoista, avaa ihan uusia näkökulmia.

    No jos olis pakko sanoa ketä muistutat tuon ihanan filmin neliköstä, niin Pekka olisi napsahtanut. Mutta ihan sen takia ettet muistuta yhtään noita kolmea muuta. Mutta ei ny ikinä olisi tullut tämä Pekka sinusta mieleen:)

    Mieheni naisihanne aina ollut Kirsti Wallasvaara.

  9. Violet sanoo:

    maria; Erilaisista lähtökohdista tulevat muodostavat kivan soosin loppujen lopuksi!

    Leena; joo, joskus sekin on olevinaan paljon, olen huomannut.

    Liivia; Kun mä nyt katselin tuon Youtube-pätkän filmistä niin onhan se P vähän samanlainen honkottaja kuin minä.
    Ja jotakuta voi kyllä ”muistuttaa” vaikkei olisi edes samaa näköä. Liikkuu vaikka samaan tapaan, on samanlainen luonne tms.

    Ai Kirsti…Mikähän mahtaa olla look tänään…..

  10. Liivia sanoo:

    Jokunen vuosi sitten näin hänet junassa. Oli tyylikäs pitkä maihari päällä ja pitkä tumma tukka, etutukka kans. Kaunis oli.

  11. Ppi sanoo:

    Voi että kun nauroin tätä, senkin Pekka, mutta sinähän olet oikeasti Jukka :)

    Mulle ikä on täysin merkityksetön ehkä sen takia, että ystäväpiirini koostuu hyvinkin eri-ikäisistä ihmisistä. Skaala on laaja, 20-60 jotain ja pakko on myöntää, etten edes ajattele kenenkään ikää. Ja jos nyt kysyttäisiin tuon tai tuon ikää, niin ööööö… en muista. Kun en muista välillä omaanikaan :)

  12. Violet sanoo:

    Liivia; hauska kuulla. Tänä vuonna ikää 68 hänelläkin jo.

    Ppi; niin olenkin, kiva kun muistit!
    Joo, ei iällä kyllä olekaan merkitystä muuten mutta voi tulla näitä ”aukkoja tietoissa” -asioita jos on paljon eroa.
    Joutuu selittämään omaa menneisyyttään enemmän sellaiselle jolla on kovin erilainen historia – syystä tai toisesta.

  13. Pilkku sanoo:

    Vitsi, että sä saat mut usein hyvälle tuulelle. Tästä on hyvä mennä nukkumaan hihitellen

  14. Motacilla sanoo:

    Mulle kävi niin, että kun neljä vuotta sitten hollantilainen melkein 13 vuotta kestänyt suhteeni päättikin muuttaa takaisin kotikonnuilleen ja ilmoitti asiasta minulle suurin piirtein aamukahvilla ja kun sitten löysin täsmälleen ikäiseni suomalaismiehen kumppaniksi, tuli suuri helpotus. En ollut edes tajunnut olleeni niin ”tiukoilla”. Helpottunut olo tuli kuulemma tälle miehellekin, jota nykyisin kutsun Rakkaudeksi. Hänen edellinen vaimonsa oli kymmenisen vuotta häntä nuorempi. Vaikka minun ja Rakkauden taustat ovat jotakuinkin ”epätasaiset” siinä mielessä, että hän on elänyt todella rajun nuoruuden ja varhaisaikuisuuden, jota ulkopuoliset tekijät ja sairastumiset eivät ole helpottaneet ja minä olen pysytellyt kiltisti ”oikealla puolella aitaa”, niin nyt on sanomattakin selvää miten asiat hoidetaan, mikä on tärkeää, miten arki sujuu, mikä on hauskaa, mikä on surullista, mitä tapahtui Valion vanhassa maitomainoksessa, tiesikö tyttö, että seinän takana oli patukkaa tarjolla ja kuka olikaan se, joka aina joutui Kummelien keikkabussia korjaamaan. Mutta kaikkeen tottuu, kaiken jaksaa, kaiken kestää ja kaiken kärsii, kun rakastaa.

  15. Violet sanoo:

    Pilkku; Nämä on niitä parhaita kiitoksia bloginpitäjälle. Kiitos siis sanoistasi ja hihittele vastakin.

    Motacilla: Sinulla on siis tästä samasta kokemus. Meille on kyllä selvää tuo miten asiat hoidetaan, mikä on tärkeää, miten arki sujuu jne. mutta sitten aukkoja tulee toisinaan niihin juttuihin joissa tarvittaisiin yhteistä menneisyyttä. Siis samanlaista tai edes -tapaista.
    Juuri näitä Valion vanhoja mainoksia ja muita.

    Semmoinen juttu että meillähän minä olen etulyöntiasemassa tässä suhteessa. Olen asunut mieheni maassa, tutustunut hänen kulttuuriinsa ja kieleensä, olen väkisinkin suvun, median ja ihan kaiken myötä oppinut ja päässyt sisään.
    Olen saanut käsityksen siitäkin ajasta joka oli ja meni, ja joissakin asioissa ”tiedän enemmän” kuin mieheni. Yleensä mitä tulee musiikkiin, kirjallisuuteen jne. vaikka se olisikin ”hänen omaa kulttuuriaan”.

    Häneltä ei puutu kiiinnostusta Suomea tai Suomen kulttuuria kohtaan mutta eivät kahden viikon vierailut silloin tällöin auta tietysti aukkoja tukkimaan ja todella ymmärtämään.

    Aika ylpeä olen hänestä kyllä monissa jutuissa…hän on jotenkin päässyt selville ”suomalaisuuden olemuksesta” ja on mieleltään kovin ”suomalainen” tai kuinka sen sanoisin..hänellä siis riittää ymmärrystä monille sellaisillekin jutuille jotka eivät ulkomaalaiselle ihan heti aukea.

  16. Nimetön sanoo:

    Mä en ole koskaan katsonut Käpy jne. kokonaan!
    Viime kesänä se taisi pyöriä täällä Suomessa Teema-kanavalla monta monta kertaa, mutta … tyttö oli silloin niin pieni eikä antanut rauhaa. Ei pystynyt keskittymään elokuvaan. Pätkiä olen nähnyt.
    Itse en todellakaan ole aikalainen. Olen syntynyt 70-luvulla mutta siis katselen ihaillen. Miehen kanssa ollaan samanikäisiä, se pari vuotta vanhempi, mutta ei synny mitään eriaikaisuutta.

    Kavereiden ja vanhempieni kanssa ollaan monesti keskusteltu tuosta, että kuinka voi olla mahdollista, että Melasniemen pariskunnan tyttö on kuin äitinsä kopio ja poika kuin isänsä ? Onhan heillä usempikin lapsi mut tarkoitan nyt Vilmaa ja Joelia.

    Itse en onneksi ole noin suora klooni vanhemmistani ;D

  17. Niina sanoo:

    Siis ylläolevan kirjoitin minä ;D heh unohtui laittaa nimi …

  18. Riikka sanoo:

    Mä kans mietin otsikosta että etkös sä ollutkin Jukka eikä Pekka;) On teissä jotain samaa. Kasvojen luustossa. Mä katoin Käpy selän alla ekan kerran kokonaan viime kesänä ja ymmärrän kyllä aikanaan aiheuttaneen kohun, nyt se tuntui melko kesyltä.

    Hyvää pohdintaa tuosta miten ei toista voi täysin tajuta. Ei se aina onnistu samasta kulttuurista ja ikäryhmästä oleviltakaan. Joskus vaan ei voi tajuta!

  19. Violet sanoo:

    Niina; Mä olen syntynyt -67 eli en ole itsekään aikalainen ainakaan siinä mielessä, että olisin voinut elokuvaa katsoa kun se tuli. jotkut asiat vaan kelpaavat vuosienkin päästä. Tulee mukava nostalgiaolo tuosta;-)

    Riikka; En kiellä samaa luustoa. Tokihan se on kesy filmi mutta herttainen.
    Juu, ei ole toisinaan mitään jakamista vaikka olisi ikätoveri ja kaikki samat kokemukset.

  20. Käpy selän alla on yksi suurista suosikkielokuvistani. Ja tietysti Chydeniuksen biisit. Olen laulanut niitä 14-vuotiaasta lähtien (kuten katsonut leffankin, noin 7 kertaa) ja osaan kaikki laulut ulkoa. Olisin nuorena aina halunnut olla nuori 60-70-luvulla. Mutta tuli sitä ”hippeiltyä” varmaan ihan tarpeeksi muutenkin, ja tulee vieläkin :).

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s