Kannustus

Sitten kun sanon en halua enää oppia olen hautaan valmis. Eilen selvitin itselleni miten kudotaan palmikoita. Olin pitänyt itseäni vuosikausia siinä uskossa että niiden tekemiseen liittyy salatieteitä ja mystiikkaa, tai että palmikoita voivat tehdä vain jotkut syntymästään lahjakkaat.  Nyt hävettää että olen päästänyt suustani etten koskaan voisi oppia. Te jotka teette palmikoita aamusta iltaan vuosien kokemuksella ymmärrette varmasti miksi.

Oppimiseen meni yhden videon katsominen ja kaksi yritystä. Ei siis mennyt hermoja, ihmishenkiä eikä edes paljon aikaa. Nyt minä osaan ja minulla on pian nämä.

Joskus – aika usein –  asiat ovat triplasti helpompia kuin uskomme. Tämä on tällainen kannustus.

PS. Suomessakin löytää varmaan puikkoja kirpputoreilta. Omani ostin 50 sentillä suosikkipaikastani. Ne olivat vielä kaupan avaamattomassa paketissa. Ehkä ne ovat jonkun luovuttajan vanhat.

32 comments on “Kannustus

  1. mirka sanoo:

    Onnea!! itse en ole vielä uskaltautunut kokeilemaan… :)

  2. vilijonkka sanoo:

    Ihanaa, täyttyköön ”yksinäiset” päiväsi monista muhkeista palmikoista! Hieman taka-alalle unohtunut käsityönopettajaidentiteettnii heräsi jälleen ja alkoi huutaa hurraata. Kyllä on internetistä paljon hyötyä myös tällä alalla, videoita ja ties mitä neuvoa kaiken kansan saatavilla.

  3. Liivia sanoo:

    En ole vuosiin kutonut palmikkoa, ja sitä ennenkin kesti, koska luulin myös etten osaisi. Mulla ei ollut mallia, keksin itse.

    Minä olen myynyt paljon puikkoja kirppiksellä, kaikki muoviset ja metalliset pois. En oikein pysty kutomaan kuin puisilla.

    Kannustus on aina hyvästä:)

  4. Pandice sanoo:

    Kaunista ja tasaista jälkeä teet! Onnittelut uuden taidon johdosta. Ja tykkään tuosta sinisestä kerästä ruskeiden lankojen seassa.

  5. Violet sanoo:

    mirka; kunhan kokeilet niin yllätyt. Kyse kun ei ole kuin siitä että siirretään silmukoiden paikkaa keskenään.

    vilijonkka; olen samaa mieltä! Netti on täynnä hyviä videoita joista viimeistään ymmärtää ellei sana mene perille.

    Liivia; Joo, kyllä sen varmaan itsekin voi keksiä kun vähän vaikka hiplaa jotakin neulottua palmikkoa ja katsoo miten silmukat menee.
    Mää en taas niistä puisista oikein…tai mulla on kyllä ollut halpoja paskoja.

  6. junika sanoo:

    Hahaa! Minulla tuo sama oivallus tapahtui melkein vuosi sitten. Kirjoitin blogiinkin siitä melkein samoin sanoin. Hassua, miten sitä itselleen luo ennakkoasenteen, että en minä osaa (ja siksi ei edes yritä). Perskules, me osataan ihan mitä tahansa jos vain halutaan. No joo, tänään mietin että en kyllä ikinä oppisi ranskaa… tekisi mieli alkaa opiskelemaan sitä.

  7. Maarit sanoo:

    Onnea oppimisen ja oivalluksen johdosta – ja kiitos kannustuksesta! Olen jostain omaksunut ajattelun, että jos jokin asia ei ole ”avaruusfysiikkaa” se ei voi olla liian vaikeaa opittavaksi ja omaksuttavaksi. Monesti se on vain viitseliäisyydestä kiinni. Miten itsetuntoa kohottavaa onkaan huomata, että opin. Jos haluan. Jeee – eläköön oppiminen! :)

  8. Violet sanoo:

    junika; muistan että olet kirjoittanut. Samoin itse olen kirjoittanut, toiseen asiaan liittyen vaan. Jotkut asiat vaativat vain hyvin vähän vaivaa. Toisten oppimiseen voi mennä kauemmin mutta jos on HALU niin en näe estettä. Pätee tuohon ranskanoppimiseesikin!

    Maarit; mä aina ajattelen: puuttuuko multa jokin sellainen ominaisuus mikä noilla muilla on jotka osaa? Jokin raaja, äly tai sellaista? Kun ei puutu, niin ei voi olla mahdotonta minullekaan.
    Viitseliäisyys, juuri niin. Pieni keskittyminen asiaan. Persiilleen istuminen, ryhtyminen.
    Poikieni koulukirjatkin ovat täynnä tuhannesti vaikeampia asioita kuin palmikonteko!

  9. Kirjailijatar sanoo:

    Kiitos kannustuksesta. Käytän sitä nyt muuhun kuin neulomiseen, mutta tepsii siinäkin!

  10. Kati sanoo:

    Aina kannattaa kokeilla uutta. Ihan jo aivojen virkistämiseksi. ;) Kauniita palmikoiota olet saanut aikaiseksi.

  11. Sanna sanoo:

    Juttelin juuri tuosta lounastunnilla. Miten uuden asian alussa aina kuvittelee, että edessä on hillitön vuori eikä sen yli voi päästä. JA lopulta toivoo, että olisinpa kokeillut aiemmin.

    Olen maailman surkein kaikessa neulomisessa ja ompelemisessa. Mutta mullakin on jo puikot ostettuna, jos joskus haluan yrittää.

  12. Helmi sanoo:

    Ihana tuo palmikkokuva tällaiselle taktiiliselle ihmiselle, voin oikein tuntea, miltä neule tuntuisi sormissa. Täälläkin on lankaa puikoilla, tällä kertaa tosin ei palmikoita vaan helmineuletta.

    Tuosta palmikoiden opettelusta tuli mieleen oma oppiminen. Mulla on paha tapa kyllästyä, kun olen oppinut jonkin uuden jutun mielestäni tarpeeksi hyvin. Sitten mielenkiinto lopahtaa jossakin vaiheessa. Ehkä tuosta syystä minusta ei tullut koskaan huippuhyvää piirtäjää, pianonsoittajaa tai valokuvaajaa. Sellaiseen tarvittaisiin kunnianhimoa, eikä sitä, että heti osatessaan lopettaa ja siirtyy johonkin muuhun. Mistähän tämäkin oma tyyli johtuu… Ehkä oon vain laiska :D.

  13. Helmi sanoo:

    Piti vielä sanoa, että palmikoita voi tehdä myös ilman apupuikkoa, mikä on mun mielestä helpompi tapa. Tuossa videolinkissähän oli apupuikko. Kaikki googlettamalla löytyvät ohjeet ei ole yhtä näppäriä (vaikka yksi tapa voi toki sopia yhdelle ja toinen toiselle), mä teen näin ja muutaman harjoituskerran jälkeen sujuu mielestäni nopsasti ja näppärästi:

    http://www.katajala.net/marjut/neuleet/hyotya/palmikko_apupuikotta.shtml

    (Ei siis ole oma blogini kuitenkaan.)

  14. Tuija sanoo:

    Noin sitä pitää, onnea!

    Olen myynyt perusharmaita metallipuikkoja kirpparilla, mutta eivät oikein ole menneet kaupaksi. Taitavat liian monet olla minun kanssani samaa mieltä, että Addin kiiltävät alumiinipuikot ovat metallisista parhaita. Niillä silmukat luistavat sopivasti ja kaapeli on joustava. Käytän siis lähes pelkästään pyöröpuikkoja, vain sukkia varten käytän suoria puikkoja ja usein puisia, tosin Addin metalliset sukkapuikotkin ovat ihan hyvät. Sukatkin voisi kyllä kuulemma tehdä pyöröpuikolla ja vielä kaksi yhtä aikaa. Netistä löytyy opastusta tähänkin, mutta en ole vielä opetellut.

  15. Ilse sanoo:

    Kiitos kannustuksesta! Minusta ei ole palmikoihin, mutta jotain uutta aion yrittää. Se liittyy ruokaan, kuinka ollakaan.

    Uuden opettelu vaatii innostuvan mielen. Esimerkkisi rohkaisemana minäkin sanon, että tuo millä aloitat, on niin totta.

    Ja ihania lankoja! Ihan tulee käsityöihmisfiilis itsellekin, vaikken yhtään ole.

  16. minjo sanoo:

    Onnea kovasti, kauniilta näyttää! Olen aina myös ajatellut, että palmikot ovat ihan mahdottomia tehdä… no, olen ajatellut kutomisesta samaa muutenkin. Oikeastaan ongelma on se, että haluan kaiken onnistuvan heti, siis ensimmäisestä tekeleestä jo pitää olla käytettâvää laatua. Ei minua purkaminen ja uudestaan yrittäminen vaivaa ollenkaan, mutta se, että jos teen jonkun koetilkun, niin koen sen ihan ajantuhlaukseksi. Siitä pitäisi heti jo tulla jotakin, kun kerran vaivaa näkee. Mistä lie tuollaisen asenteen olen perinyt? Tyttöni on ihan samanlainen, heti pitää ”tulla jotakin.”

  17. NiinaK sanoo:

    Voi kuulostaa niin tutulta. Olen kutonut palmikkoa joskus 15.v sitten ja niiden uudelleen opetteluun tulisi tarttua mitä pikimmin, mut’ku sit’ku mul olis aikaa nii sit tulee aina kuitenki joku tekosyy. Noloa! :(

  18. Niina sanoo:

    Aivan ihanaihanaihana kaulaliina ! Tuommoisesta täällä haaveillaan. Ja minä en oo tehnyt palmikoita vuosikausiin !!! Enkä ole kutonutkaan hetkeen. Pitäiskö …? Nyt kun ilmat on kylmenneet hetkessä tuommoiseen olisi aivan mahtava kääriytyä.

  19. isoinpapu sanoo:

    melkein kuin pitko!
    Ihanalta näyttää. Kiitos kannustuksesta. plamikko jo menee, mutta mulla riittää muuta ryhtymistä. Pelottomasti ryhtymistä.

  20. Miia sanoo:

    Mä sanoin ennen monista asioista etten osaa/voi. Enkä osannu enkä voinu, kun en edes yrittäny. Sitten päätin alkaa yrittämään ja nyt oon huomannut että osaan ja voin vaikka mitä. Ja enää en sano etten pysty johonkin, ellen oo yrittänytkään. Ja mielellään yrittänyt tarpeeksi monta kertaa.

  21. Hannele sanoo:

    Hienoa! Tasapainoiset ja sileät palmikot ensi yrittämällä! Mulla on uuden oppimisen halu ja pelko samaan aikaan. Ihannoin kun muut osaa jotain, mutta sitten kun opin sen itse, en osaakaan enää arvostaa sitä. Vähättelen, ”no eihän tää ny mitään”, ”kaikkihan tän nyt osaa”, ja ”huomaatko tuossakin tuli virhe” (vaikka kukaan ei sitä ilman osoittamista huomaisikaan).

  22. Merja sanoo:

    Minähän rakastan palmikoita. En ole vaan koskaan tainnut itse yrittää. Ei kyse mistään pelosta.. laiskuudesta vaan. Ehkä otan ja teen vielä tämän syksyn aikana. Hienolta sun palmikkos kyllä näyttää!

  23. Sissi sanoo:

    Vau, ja noin siistiä jälkeä heti! Ihailen. Minullakun on niin monta aloitettua neuletta tuolla lankakorissa…

  24. Heli sanoo:

    Olet niin oikeassa. Jos ei enää halua oppia uutta, voi samantien vaikka kuolla pois. Siinä miettimistä mulle taas hetkeksi.

    Olen niin kauheen tykästynyt tyyliisi kirjoittaa. Muutamalla sanalla saat sanottua niin paljon. Edellisen postauksesi loppu on juuri sellainen, osuva ja taitavasti ilmaistu. Osaisinpa itsekin.

  25. Pirkko sanoo:

    Vissiin vähän hassua; kirjoitat osaamisesta ja minä osaamattomuudesta. Molemmat tänään. Uskon että kirjoitamme oikeastaan samasta asiasta, ja senkin uskon, että saatan vielä rohkaistua neulomaan palmikoita. Ainakin tykkään niistä valtavan paljon.

  26. maijanmaja sanoo:

    Kiitos kannustuspostauksesta! Viisas kuvataiteen opettajani sanoi aikoinaan didaktiikan tunnilla, että pitää muistaa opettajana se(kin), että kaikki tarvitsevat kannustusta. Onhan sitä niin mukava ottaa vastaan, että pitäisi muistaa muillekin useammin jakaa.
    Hyvä, että neuloit palmikoita. Ne on upeita ja variaatioita riittää.

  27. Violet sanoo:

    Pandice: tuo petrooli tulee käsiin ja myyrÄnruskea kaulaan ja päähän. Ajattelin että niin tulee hyvä!

    Kati: olen vakuuttunut siitä että äitini on kaikinpuolin reipas ja ajantasalla siitä(kin) syystä että hän on aina pelottomasti innostunut siitä sun tästä.

    Sanna: mulla on ihan karmea lista asioista joita olisin toivonut kokeilleeni aikaisemmin ensimmÄistä kertaa. Olen kai ollut vähän nôssä aiemmin…

    Helmi: mulla ei ollut apupuikkoa kun aattelin että en viitsi ostaa vielä…ja paksun langan kanssa onnistuikin ihan hienosti kun siirsin silmukat sellaiselle jÄttihakaneulalle. -Mussa on sen verran Mc Gyveria että aina yritän keksiä miten voi tehdÄ jotenkin toisin (tai ellei ole juuri täsmälleen sitä mitä vaaditaan.) Silloin on kaksinkertainen voittajafiilis jos se onnistuu.

    Tuija: mää olen käsitôiden kanssa ihan karvalakkiharrastaja mitä tulee välineisiin. Joskus voisi tietyti koittaa miten erilaista olisi jos olisi vaikka sellaiset alumiinivehkeet. Pyöröillä on minustakin kiva tehdä vaikkei suljettua tekiskään.

    Ilse: joo mihin vaanhan se voi liittyä kunhan ihminen säilyttää kiinnostuksen asioihin! Ruokaan liittyen onkin kaikkea ihanaa opittavaa maailma täynnä!

    minjo: en aio leikkiä psykologia;-) Mistä lie tosiaan tuollainen ajattelu. Koulu/koti vaatinut jotakin tuollaista? Harmillistahan se on jos kaiken pitää olla tarpeellista.

    NiinaK: noooh, tuleehan niitä ihan oikeitakin syitä ryhtymisen tielle. Tekosyyt on kyllä siitä harmeja että niistä on itse niin kamalan tietoinen…

    Niina: on jo melkein valmis (tulee PIKAvauhtia, 15 puikot!) mutta yksi juttu tässä huvissa on mitä en ottanut huomioon: se painaa valtavasti!

    Puhti: toivon sulle rohkeutta pitkoineni!

    Miia: ajattelen juuri noin. Joillekin tuntuu olla kunnia-asia korostaa sitÄ ettei heistä ole edes vettä keittämään ilman että sekin palaa pohjaan.

    Hannele: joo, tunnistan hiukan tuota samaa itsessäni. Siis sitä, ettÄ taito alkaa hyvin pian tuntua vähÄn turhankin itsestÄÄnselvyydeltä.

    Merja: aattelin kans että kun niistä kerran tykkään mutten halua niitä kaupasta ostaa niin….

    Sissi: siistiä tuli kyllä. Uskon että tuo superpaksu lanka ja nro 15 puikot osaltaan auttoivat ensikertalaista.

    Heli: niin, kyllä mun kohdallani ainakin on niin että halu oppia uutta (uusia asioita ja oppia ymmärtämään ylipäätään elämää) on ihan perustavaa laatua oleva bensa. Halu tietää, tehdä, kokeilla, olla kiinnostunut ihmisistä ja asioista.

    Pirkko: menen katsomaan mitä sanot. älä sitä rohkaistumista kovin kauan odota;-)

    maijanmaja: nyt on kiva mieli kun tietää että jos tällainen aivan peruspalmikko onnistuu niin voi yrittää muunkinlaisia.

  28. Olina sanoo:

    Minä viime talven muistelin, että joskus yläasteella olen tehnyt palmikkoa, se ei voi olla niin kovin vaikeaa… Mutten sitten kuitenkaan saanut aikaiseksi selvittää, miten se tapahtuu. Kiitän kannustuksesta, ja päätän, että tänä talvena syntyy ainakin harjoituspalmikko!

  29. Sanni sanoo:

    Palmikoiden kutominen on mukaansatempaavaa ja malleja on ihan tsiljoona.. Justiinsa teen petroolin värisiä sukkia semmoisella palmikkomaisella mallilla. Joskus kauna sitten minäkin luulin niitä vaikeiksi. Olen tehnyt kokonaan palmikkoisen takinkin.. Nuo sinun mallisi ovat ihanat. Ja langan väri ihan mun :) Mukavaa viikonloppua!

  30. Mei sanoo:

    Mun ”pitäis” neuloa, mutta tällä viikolla muu uuden oppiminen on imenyt kaikki mehut minusta ja pelkään pahoin, että tilanne jatkuu.. Jostain pitäisi saada lisäenergiaa. Kelit on niin karmeat, ettei huvita ottaa pyörääkään esille, vaikka yleensä pyöräilen päivittäin lumen tuloon asti. Siispä tyydyn kateellisena seuraamaan tehokkaita ihmisiä ja katsomaan passiivisesti neuleita kuvina ;)

  31. MaaMaa sanoo:

    Mä aina keräilen näitä minun suosikkisanontoja, -loruja ja -mietelauseita. Mutta on mulla ylhäällä yksi inhokki-sellainenkin, jota en halua koskaan kuulla ainakaan itseni sanovan: ”en minä viitsi kun en kuitenkaan osaa”.

    Jos ’tekisi mieli osata’ niin aina voi opetella.
    Jos sitten menee päin ahteria, niin sen sijaan että olisi hyvä esimerkki, voi olla elävä varoitus ;)

  32. tiinanen sanoo:

    Oi, munkin tekee taas mieli neuloa! Kiitos muuten videovinkistä. :)

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s