Sietämätön


Suomen kieli – niin hyvä kuin se onkin – ei toimi kaikilta osin kuten pitäisi. Kun joku sanoo minun olevan sietämätön kun sitä tai kun tätä niin eihän se ole ollenkaan oikein. Paitsi etten tietysti ole sietämätön vaan tavattoman hurmaava (ja minulla on originelleja pikku ominaisuuksia) niin sehän se on sietämätön joka ei siedä, en minä!

Sietämättömyys-syytteen voi saada vaikkapa tietokoneen ääressä syömisestä (kuva), vaatteiden kasaamisesta sänkynsä viereen, jääkaapin/astianpesukoneen/pesukoneen huonosta täyttämisestä, vaatekaapissa vallitsevasta asian tilasta tai siitä että vaihtelee tv:n kanavia kuin pelaisi flipperiä.

Miksi te olette ns. sietämättömiä?

13 comments on “Sietämätön

  1. Linnea sanoo:

    Olen sietämätön, kun sanon asiat suoraan enkä piilota niitä monimerkityksisesti rivien väliin.

    Sinun sietämättömyytesi kuulostavat ihanan inhimillisiltä :-)

  2. Violet sanoo:

    Linnea; olen kai sietämätön tuostakin syystä, sitä ei vain ole kukaan kertonut minulle vielä….

  3. maijanmaja sanoo:

    No niinpä, ihan väärä sana! Tässä suomi kyllä tuntuu köyhältä.
    Uskon, että mua on vaikea sietää, kun vaikenen kuin muuri, jos koen tulleeni loukatuksi. Ylipäätään olen usein aluksi hiljaa kun negatiiviset tunteet pyyhkivät ylitseni. Märehin niitä ensin ja annan tulla vasta ajan kuluttua… Ei-siedettävää (huh), itsekästä käytöstä kerta kaikkiaan.

  4. Katja sanoo:

    Varo sitä näppistä, jonkun sokerijuoman (tai vaikka ihan sokeroimattoman kertaalleen juodun omenamehun, ks.) tahmaama välilyöntinäppäin voi olla ikävän hidas ja tahmea, grr.

  5. vilijonkka sanoo:

    Mulle on ihan suoraan ja syystäkin sanottu, että suoraan sanomiseni ja töksäyttelyt tuntuvat sietämättömiltä. Mutta minkäs sitä itselleen voi, kun se on ihan luonnollinen juttu itselle. Että kyllä se sietämättömyys (asenne?) on siinä kuulijassa eikä minussa! Luulisi tuttujen (mm. perheen) jo tottuneen ja tietävän etten mitään pahaa tarkoita.

  6. Pirkko sanoo:

    Epäilen olevani sietämättömimmilläni silloin kun sekoitan keskenään molempia kotimaisiamme. Teen sen usein tietoisesti siksi, että kielillä on heikkoutensa, ja joskus toisen kielen sana kertoo täsmällisesti sen, mitä toinen ei tavoita. Tätä sekoittelua harrasta kyllä vain niiden parissa, jotka hallitsevat molemmat kielet. Saan täsätä silti ajoittain kurinpalautusta.

  7. Verna sanoo:

    Meillä jakaannutaan siten, että minä hoidan tuolta sinun listalta ehdottomasti sen ensimmäisen ja viimeisen ja mies sitten tosi tunnollisesti ne muut siitä välistä. Lisäksi pitää sietää vielä vaikka mitä muutakin. Ihan sietämätöntä ajoittain!

  8. Pilvitarha sanoo:

    Tein listan mutta aloin vaikuttaa sotkuiselsta kauhealta eukolta joten totean vienosti että olen minä ehkä joskus vähän huonosti siedettävä.

  9. Tässä olen kunnostautunut! Olen sietämätön, koska jätän imurin lattialle siivottuani, kaapinovet auki, märän pyyhkeen myttyyn. Lisäksi kasaan vitamiinipillereitä ruokapöydälle, enkä saa niitä kurkkuun asti.

  10. meri sanoo:

    ihmiset pitävät minua sietämättömänä tuhansista syistä. yksi syy on se että minusta kaikki mikä on, se on ulkona. ihmisen tyhmyys hakeutua sisätiloihin saa minussa aikaan pahanlaatuisia paiseita ja vakavaa mielennärää.

    en ymmärrä miksi ihmiset haluavat eristäytyä huoneisiinsa ja nääntyä.

    ihmiset rakentavat ihan liikaa sisätiloja. sitten ne tunkevat niihin sisätiloihin häkkilintuja, akvaariokaloja, manipuloituja kukkia, nöyryytettyjä koiria ja pölystä köhiviä itsejään.

    sietämätöntä. puolin ja toisin.

  11. Elenna sanoo:

    Olen sietämätön kyseenalaistaja. Arvostan järjen käyttöä, fiksuinta tapaa toimia ja muutosta parempaan. Inhoan muutosta vain muutoksen vuoksi, itse keksittyjä sääntöjä, turhaa byrokratiaa, virkamiesjargonia.
    Erityisen turhautuneen raivon partaalle saan jotkut tyypit, esittämällä inhan ”miksi?” Hymyillen lupaan vaikka seisoa päälläni ilkosillani ikkunalaudalla, jos joku vain osaa sen tarpeeksi hyvin perustella.

  12. Nimetön sanoo:

    Olen suurpiirteinen hompsantuu, toisaalta tietyissä asioissa pikkutarkka niuhottaja. Se on KUULEMA rasittavaa, ehkäpä ajoittain myös sietämätöntä.

    (eilentänäänhuomenna kuvaili myös minua, hyvinkin tarkasti.)

    Olen myös hyvin usein syvällä omissa maailmoissani, saatan hihittää ihan keskenäni; mies ei kestä sitä. On varmaan vaan kateellinen.

  13. MaaMaa sanoo:

    Olen sietämätön kun syön tonnikalaa suoraan tölkistä ja haisen sen jälkeen pahalle. Ei saa pusua, kun on niiiiin sietämätön!

    Mua aina vaivaa sanoa suomeksi ”uskomaton” tai ”mieletön”. Käytän vielä kaiken lisäksi molempia sanoja paljon, yleensä positiivisessa mielessä: Olet uskomaton nainen!, esimerkiksi, tarkoitan että olet upea nainen! ..mutta kun sen kirjoittaa, niin se sana onkin kyllä ihan väärä: uskomaton / mieletön ihminen?! … joo.ei. :)

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s