Alustus


Harva asia vaatteisiin liittyen ärsyttää yhtä paljon kuin jatkuvasti putoava liivinolkainen, pikkuhousut joita täytyy nykiä oikealla paikalleen, liian pienet tai suuret tai juuri minulle väärän malliset alusvaatteet (jotka ovat mahdollisesti vielä nuhjaantuneet ja kulahtaneet).

Pistin taas (pienen) kassillisen alusvaatteita roskiin ja kävin ostamassa uusia. Suosittelen. Hyvä alustus on paitsi näkyy myös tuntuu. Kuka mistäkin tykkää niin semmoista sitten hankkikoon. VAlikoimaa ainakin on. Itselläni on kolme ehdotonta ei:tä alusvaatteisiin liittyen: topatut rintaliivit, stringit ja miehen ostamat. Niin kauan kuin en ole pyörätuolipotilas ostan alusvaatteeni itse. Naisten alusvaateosastoilla norkoilee miehiä tarpeeksi ilman omaanikin.

21 comments on “Alustus

  1. Lempi Sveitsistä sanoo:

    Totta turiset!Valikoimaa liivipuolella on mulle liikaakin,
    kun inhoan sovittelua. Minä tykkäänkin ostaa sellaisista paikoista, joissa on asiantunteva liivimyyjä, joka kiikuttaa sovitettavaksi vain niitä malleja, joissa jotain toiveita sopivuudesta. Ja sitten kun löytyy hyvä malli, ostan samoin tein seitsemät.

    Mutta liian harvoin tulee kyllä käytyä alusvaateostoksilla. Nuhjantuneeks käy varasto, ennen kuin saan itsestäni irti.

    Hyvä siis, kun kannustit :)!

  2. Violet sanoo:

    Lempi; en enää sokaistu valikoiman paljoudesta kun en kerran kelpuuta esim. topattuja liivejä enkä ole erityisesti pitsien tai värien ystävä.
    Olisi oikein hyvä tehdä juuri noin; jos ei nyt ihan seitsemät niin ainakin muutamat jos ne tuntuvat juuri sopivilta.
    Minä sain muistutuksen tuosta nuhjaantuneisuudesta kun olin sovituskopissa paitaostoksilla. Huomasin että sissus sentään, nuo ”valkoiset” ja muodottomaksi venyneet liivit eivät saa enää yhtään armonaikaa.

  3. Pariisin Margarita sanoo:

    Putoilevat liivinolkaimet ovat todellakin rasittavia!
    Nauratti sinun kolme ei:täsi. Yhdyn niistä kahteen, minulta myös ei stringeille. Jo ajatus niistä alkaa kutittaa takapuolta ja minulle kyllä stringit tuovat mieleen miestenlehdet. Tiedän, että jotkut rakastavat pitää niitä, mutta minun alushousujeni pitää pysyä pakaroiden päällä. Minulta ei myös miehen ostoksille. Eihän se oikeasti edes osaisi ostaa mulle mitään! Joo ja ne alusvaateostastolla norkoilevat miehet… Minusta niitä näkyy kyllä täällä enemmän kuin Suomessa, lieneekö sitten kulttuurikysymys. Kevyesti topatut liivit saatan ostaakin, jos ne ovat muuten sopivan malliset. Mutta en kyllä osta niitä fyllinkien takia, vaan siksi, että tuntuvat hyviltä. Ja rajansa toppauksillakin, en mä mitään geelipusseja osta! Oma kolmas ei:ni on beigen väriset alusvaatteet. Ostan valkoisia, mustia ja tummansinisiä, siinä alusasuväriskaalani. Itse olen myös huomannut, kuinka paljon oikein istuvat alusasut merkitsevät liikkuessa. Miten paljon mukavamapaa onkaan joogata urheilutopissa kuin valuvissa rintsikoissa!

  4. Pandice sanoo:

    Rintsikkaostokset aiheuttavat tuskaa. Kävin jopa kerran oikeassa alusvaateliikkeessä, jossa minulle myytiin ympärysmitaltaan liian pienet liivit. Myyjä intti kivenkovaan, että kyllä ne siitä venyvät. No venyvät varmaan, jos niitä pystyisi käyttämään… oma moka, mitäs ostin. Stringeille ei minultakin… *huih*

  5. Elli sanoo:

    Kannattaa ostaa kerralla kunnolliset ettei tarvitse roskiin laittaa. Tosi ekologista.

  6. Violet sanoo:

    Margarita; norkoilijoita on täällä aika paljon myös. Sellaisia vaimon kanssa liikkuvia joiden katse harhailee sinne tänne eikä vähiten sovituskoppien verhonrakoihin. Sitten niitä jotka toivoisivat olevansa näkymättömiä, jotka kulkevat lappu kädessä (siinä on varmasti oikea koko) hämillään ympäriinsä ja tuskin uskaltavat koskea pitseihin…
    Ihan beigebeige on minullekin EI, mutta sen sijaan olen huomannut että on olemassa aika hyvä sävy joka ei ole beige eikä valkoinen ja joka näkyy valkoisten vaatteiden alta huomattavasti vähemmän kuin valkoiset alusvaatteet. (Ellei sitten nimenomaan toivo että näkyy.)

    Pandice: oi voi. TUommoiset ostokset tekevät itsetunnolle pahaa. Tulee väärä olo että omassa kropassa olisi jotakin vikaa kun siihen ei löydy ”mitään sopivaa”. VAikka eihän se niin ole!

  7. vilijonkka sanoo:

    Miehen ostamista alusvaatteista en löydä mitään hyvää minäkään. Sääli. Mutta on mulla pokka pitänyt ne muutamat kerrat!

    Mutta kyllä mä ihonvärisen beessin kelpuutan mieluusti päälle. Valkoisen alle se on minusta (minulle) ainoa vaihtoehto. Ja Sloggin mummomallisia alkkareita käytän myös, koska ne pysyvät erinomaisesti paikoillaan, ihan kaikelle kansalle tiedoksi, hehe.

    Luokkatoveri lukioajoilta on menestynyt alusvaatekauppias, jonka ensimmäisen putiikin sovituskoppiin vuosia sitten päädyin. Lasku oli huima, mutta kyllä kannatti moisesta ammattilaisen palvelusta sekä pitsien laadusta maksaa. Sen setin käytin ihan loppuun, kunnes hajosi riekaleiksi.

  8. minjo sanoo:

    Minä tykkään kevyesti topatuista liiveistä. On puetumpi olo. Ja tykkään ihonvärisistä myös… Muuten olen ihan samalla linjalla. Mikä siinä onkin, että alusvaateostokset pitää aina ottaa ihan asiaksi, että saa ostettua jotakin, vaikka kuten sanoit alusvaatteilla on suurempi merkitys monesti kuin näkyvillä vaatteilla. Siivosin myös vaatekaappia muutama viikko sitten, ja laitoin roskikseen aika läjät aikansa eläneitä sekä alus- että päällysvaatteita. Tuli heti jotenkin sisäisesti järjestäytyneempi olo samalla. Mitä sitä kaapeissaan sellasta sâilyttää, mikä ei ole mukava pitääkään tai muuten vaan ei enää tarpeen…

  9. Violet sanoo:

    Vilijonkka; Olen sanonut miehelleni että on miljoona muuta tapaa ilahdutta mua kuin yrittää ostaa lahjaksi alusvaatteita jotka ovat luultavimmin väärää kokoa ja ehkä tyyliäkin, ja jotka jäävät surullisena muistona kaappiin.
    Beesseissä on monia ihan jees-sävyjä, olen samaa mieltä. On oikeastaan vain sellainen yksi joka taitaa olla jo aika ruskeakin…siitä en välitä. Mutta se ei liity siihen että beessiä aika usein pidetään mummomaisena ja epäseksikkäänä ja vaikka minä. Semmoinen ei haittaa. Alusvaatteeni kun ovat ylipäätään muuta kuin ”esiintymisasu”;-)

    minjo; näin se maku voi olla erilainen. Sanot puetumpi olo ja mulle tulee ensimmäisenä olo että on kuin olisi joku haarniska päällä ja ihosta tunto pois.

    Katselin tuossa valkoista t-paitaa päälläni niin että sen alla oli yksi vanha liivipari ja yksi uusi hyvin istuva. Oho mikä ero! Järjestäytynyttä oloa minäkin kai sillä haen että säännöllisesti viskaan pois epämukavat, rikkinäiset, väärän kokoiset…

  10. maijanmaja sanoo:

    Ihmettelen löysitkö muita kuin urheiluliivit pois sulkien topatut, värilliset ja pitsiset?… Ehkä siellä teillä on enemmän valikoimaa.
    Calvin Kleinin liivejä tykkäsin ostaa ennen lasten syntymää (ovat tai ainakin olivat kauniita suht pitsittömiä ja pelkistettyjä), mutta nyt ne eivät tue tarpeeksi näitä kuuden vuoden imetyksen jälkeensä jättäneitä patalappuja (jotka eivät kooltaan periaatteessa edes liivejä tarvitsisi, mutta jotka silti roikkuvat!). Mä olen siis taipunut myös kevyesti topattujen puoleen viime vuosina.
    Mies saa ostaa alushousuja Victoria’s Secretistä kun kerran tykkää. : )
    Mikähän kumma siinä on, että alusvatteisiin käyttämä raha tuntuu haaskaukselta muihin vaatehankintoihin verrattuna. Kai se kun ne ei näy. Vaikka olen varsin samaa mieltä kanssasi siitä, että tuntuvat ja sitä kautta näkyvätkin.

  11. Violet sanoo:

    maijanmaja: oi löytyy vaikka mikä kun mun kokokaan ei ole mikään ”vaikea”. Esim. tavaratalo INNO:n alusvaateosasto on melkein koko kerroksen kokoinen:-)
    Suosittelen jos joku on Brysselissä reissussa. Merkkejä vaikka mitä, eri hintoja, jokaiselle varmasti jotakin.

    Niin, alusvaatteet ei suoraan ehkä näy mutta vaateiden läoi kyllä, etenkin silloin kun ovat epäsopivat…kaikki rumat tursuvat jutut housun takapuolessa tai selässä, vaikka…

  12. Marjatta sanoo:

    Hyvä aihe ja juuri noin.

    Patrician liivit, Helsingissä Unioninkadulla, ammattitaitoisilta myyjiltä ostettuna, samoin Sloggyn alkkarit ovat varma valinta. Juhlakäyttöön pitsit ovat asia erikseen.

  13. NiinaK sanoo:

    Meillä on tismalleen samat Ei-ei’t. Stringeille ehdoton nou thänk’s ja samoin topatuille rintsikoille ja mulle on turhaa yhdenkään miehenpuolen mennä mitään ”tissiviilejä” hankkimaan (näen silmissäni sen ällöttävän vanhan sketsin: Mies käsi ojossa myyjän edessä koura kuppimuodossa sanoen ”-Ne on tämän kokoiset.”)

  14. Pirkko sanoo:

    Luen ärsytyslistaasi nyökytellen, lisään siihen sitten kaarituet.

  15. Violet sanoo:

    Marjatta: kuulostaa siltä että asiat ovat kohdallasi kuten pitääkin kun olet noin tyytyväisen oloinen.

    NiinaK: muistan kyllÄ sen sketsin!!
    Kaikkien muiden syiden lisäksi mua ei kiinnosta tietää millaiset vehkeet mulle ostettaisiin:-)

    Pirkko: ahaa, kaarituet. Minä otan ne mieluummin kuin en ota mutta perhana että ne voivat olla karmeat jos liivit ovat väärää kokoa…

  16. Violet sanoo:

    Elli: kommenttisi oli jostakin syystä roskapostissa, ongin sen sieltä. Mutta asiaan: tietenkin juuri noin, en mitenkään huvikseni heitä roskiin enkä liioin osta valmiiksi epÄsopivia. Liivit ja pikkuhousut muuttumat sopimattomiksi koska kuluvat pesuissa ja tiestysti käytössä ja sitten on niinkin että kroppa muuttuu…suuntaan ja toiseen.

  17. Riikka sanoo:

    Samalla lauseella olin aloittamassa kuin Lempi. Sama homma täytyis tehdä täälläkin, ihan turhaa vanhaa alusvaatetta tulee säilyteltyä kaapissa. Putoilevat olkaimet on ärsyttäviä, erityisesti liikkuessa vaikkapa jumppa/tanssi/joogatunnilla. Mun piti nostella putoilevia olkaimia jumpassa melkein 20 vuotta kunnes tajusin ostaa kunnon urheiluliivit joista ei yrittämälläkään olkaimet putoa. Mä taas en voisi ostaa muuta kuin (kevyesti) topattuja liivejä.

  18. Liivia sanoo:

    Juu ei stringejä, eikä toppauksia!
    Onneksi mieheni ei ole edes yrittänyt ostaa minulle alusvaatteita, vaikka se häneltä voisi onnistuakin. On ostanut minulle parit tosi sopivat kengätkin.

    Tarvitsisin uudet liivit, muttei Tampereelta löydy. Täällä kaikissa on toppaukset. Henkkamaukasta voi saada joskus muutamat ilmankin, mutta laatu on sitten…

  19. Anna sanoo:

    Satuitpa aiheeseen joka ärsytti minua juuri eilen, koko päivän. Uudet liivit joiden olkain putosi koko ajan ja einiinuudet alkkarit joiden kuminauha oli löystynyt niin että niitäkin piti nostella. Pieni harmi joka pilaa koko päivän ja tyyneyden.
    Samat eit minullekin kuin sinulla. Paitsi että miten vaikeaa on enää löytää toppaamattomia liivejä. Kaikissa on vähintään T-paitaliivien paksu ’kangas’.

  20. Susadim sanoo:

    Putoileviin olkaimiin on aivan loistava apu silikoni ”stoppareista” (en tiedä niiden nimeä). Tosin toppien ja muiden kesähepeneiden kanssa niitä ei voi pitää, kun näkyvät.

    Sama pätee myös toisinpäin tuossa alusvaatteiden ostamisessa…Kerran joku puhelinmyyjä kaupitteli minulle miesten alushousuja. Sanoin hänelle, että mies osaa kyllä ostaa itse omat kalsarinsa.

  21. Violet sanoo:

    Riikka; juu-u, kun oikein urheilee niin kyllä kunnon välineet ovat paikallaan. Olen minäkin juossut aikani suunnilleen niin että pidin rinnoista kiinni;-)

    Liivia; olen monelta kuullut että on surkeat (tai ainkin aika yksipuoliset) valikoimat tässä suhteessa. Kannattaisikohan tehdä joku liiviadressi???

    Anna; sulla oli sitten oikein double trouble. Pankaa se liiviadressi menemään! Kyllähän niitä sentään olemassa on vaikka mitä.

    Susadim: juuei. ELlei osaa niin sopii kulkea munasillaan.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s