Olkaa tekin



Olen ollut yksin seitsemän päivää ja etenkin olen ollut yksin kuusi yötä. Olen vielä yhden.
Kaikkia päiviä en ole ollut yksin, olen nähnyt muita ja puhunut muille mutta sitten olen palannut kotiin eikä täällä ole ollut ketään.
Iltaisin olen sytytellyt valoja ja varmistellut. Ratinat moninkertaistuvat ja uskon ulkokaton olevan tappajista mustanaan. Uni on kuitenkin minut vienyt joka ilta ennen heitä.

Sanoin ystävälle puhelimessa että olen ensimmäistä kertaa lasten syntymän jälkeen yksin näin kauan omassa kodissani. Sanoin että olen nauttinut ja nautin mutta etten vaihtaisi perhettäni yksineläjän oloihin kuitenkaan enää. Ystävä sanoi että sitten tämä viikko on tehnyt tehtävänsä ja hän on oikeassa.

Ensimmäistä kertaa koko elämässäni (!) olen uudenvuodenaaton yksin. Ettehän surkuttele siellä, jooko? Tämä on yhtä juhlaa. Hyvää ruokaa, juomaa, teeveessä humpuukia, hyvää musiikkia aina välillä, vanhojen muistelua ja lasten huoneen siivousta pieninä makupaloina sinne tänne. Päässä uudet silmälasit, äsken haetut.

Olen hyvin onnellinen, olkaa tekin.

25 comments on “Olkaa tekin

  1. Aura sanoo:

    Hyvää uutta vuotta sinne yltäkylläiseen yksinäisyyteen. Minäkin olen yksin, vaikka kutsuttiin sinne ja tänne. Töitä tehdessä tämä ilta menee, valmistaudun näin tulevaan Madeiran reissuun. Täytyy tehdä kahden viikon työt varastoon, ja mikäs tässä päivässä olisi muita kummoisempi. :)

  2. Henna sanoo:

    Oi, en surkuttele. Kadehdin! Rakastan olla yksin, se on elämän parasta luksusta. Nämä Pariisi kirjoitukset ovat olleet aivan uskomattomia ja tästä kirjoituksesta muistuikin mieleen, että täytyy järjestää enemmän aikaa yksinoloon. Se on vain järjestelykysymys. Oikein hyvää uutta vuotta sinulle ja kiitos.
    Henna

  3. Riikka sanoo:

    En surkuttele, haluaisin olla niin minäkin. Joskus ainakin. Onnellista tulevaa vuotta!

  4. Violet sanoo:

    Aura: Madeira…äidin isä siitä puhui (en kai nyt muista väärin??) ja kävi usein.

    Henna: Järjestelykysymys, kyllä. Useinmiten. Mutta ei kaikissa elämäntilanteissa yhtä helppoa toki ja on ihmisiä jotka eivät edes halua.

    Riikka; nauratti kun Ranskan tv:ssä sanottiin uutislähetyksen yhteydessä että erityisajatus kaikille niille jotka ovat tänä iltana yksin – kuin se olisi joku aivan kauhea tragedia! (Voi toki olla, en kiellä, mutta mulla ei nyt ainakaan ole sellaisesta tietoakaan) Hyviä asioita sinunkin vuoteesi!

  5. Kirjailijatar sanoo:

    En surkuttele, ehen, vaan iloitsen kanssasi. Minä en ole muistaakseni ollut yksin omassa kotonani yhtään yötä ikinä. Se olisi varmasti ihan mahtavaa, vaikken minäkään totisesti haluaisi perheestäni eroon.

    Sielukasta ja onnekasta uutta vuotta!

  6. jaana sanoo:

    En minäkään surkuttele, vaan osaan jakaa tunteesi, sillä olen tasan tarkkaan samassa tilanteessa juuri nyt. Perhe muualla, minä täällä, saunoin, söin, kuuntelen rakettien ääniä, pieni skumppapullo odottaa jääkaapissa. Nautitaan olostamme ja oikein onnellista ja uuttaluovaa vuotta 2012.

  7. Linnea sanoo:

    Olen onnellinen, kiitos vaan :-)

    Rauhaisaa ja turvallista uutta vuotta, onnea ja iloa, terveyttä ja rakkaita ihmisiä!

  8. Riitta sanoo:

    Onnellista ja lämmintä vuotta 2012!

  9. marjo sanoo:

    tänään olen ihmetellyt sitä.. miten onnellinen ja onnekas olen. hienoa että meitä on. rauhallista uutta vuotta. ja kiitos kuvista ja kirjoituksista, matka pariisiin on ollut hieno.

  10. Anne sanoo:

    Oi tiedän miten ihanaa olla välillä olla yksin!
    Mieheni viettää osan kesälomastaan Suomessa ja minä en halua
    sinne niin pitkäksi aikaa mukaan ja olen sitten kotona yksin ainakin osan ajasta ja osan ajasta lapset ovat täällä, tulevat ja menevät…sitten mieheni surkuttelee että voi sentään kyllä sinun tulee minua sitten varmaan niin ikävä ja valehtelen että tulee tulee…..ja vietän kellotonta parveke-elämää ja teen mitä haluan tai en tee yhtään mitään….
    Ajatukset ja uuden vuoden toivotukset Annelta

  11. Karusellissa sanoo:

    MInäkin vietän täällä vuodenvaihdetta yksin – ja se on vaihteeksi vain ihanaa. Herkkuja, musiikkia, luettavaa. Hyviä ajatuksia. Aina välillä on tällaista, kun ollaan pitkin poikin maailmaa. Nauti sinäkin, Violet! Ei todellakaan mitään surkuteltavaa.

    P.S. Pariisin matkasi näyttää olleen erinomaisen onnistunut. Olen nauttinut suunnattomasti kuvistasi ja ihanista tarinoistasi. Kiitos! Ja kaikkea hyvää kohta koittavalle uudelle vuodelle!

  12. Kati sanoo:

    Teen parhaani. Hyvää uutta vuotta!

  13. Ihana kirjotus!

    Tälle nauroin: ”Uni on kuitenkin minut vienyt joka ilta ennen heitä”

    Tulin juuri kotiin. Vaihdoin jo viinin teehen. Katsoin ikkunasta mainion tulituksen, joku naapuri laittoi tilinsä savuna ilmaan. Toivotan mahtavaa uutta vuotta ja surkuttelen vain sitä, etten ehdi kylään tätä useammin!

  14. sari sanoo:

    Hyvää Uutta Vuotta ! En tiedä mitä tällä hetkellä, mutta ainakin olen. Ainakin väsynyt, pitäisi vissiin mennä nukkumaan. Joku tuolla paukuttelee, on aina hiukan levotonta tässä.

  15. Helja sanoo:

    Vietin (myös) vuosituhannen vaihteen aaton aikoinaan yksinäni omalla sohvalla omasta vapaasta tahdostani, joten en suruttele vaan sanon: nauti!

  16. Lempi Sveitsistä sanoo:

    Eihän itsevalitussa yksinolossa olekaan mitään surkuteltavaa. Mutta kyllä se joskus on surullista, kun aina menee sinne tyhjään kotiin tai viettää juhlapäiviä itsekseen.

    Minua kirpaisi, kun soitin eilen toivotuksia parille ystävälleni Suomeen. Kumpikin pikkusen päälle 40- vuotiaita eikä elämänkumppania ole hartaasta toiveesta huolimatta löytynyt. Toinen oli ollut iltaa istumassa kavereiden kanssa ja oli just tullut kotiinsa, kun minä soitin. Kyyneliä pidätellen totesi, että ”taas vaihtuu vuosi ja aina vaan olen yksin.” Eikä kyse ole siitä, etteikö hänellä olisi ystäviä, mutta ei se ole sama asia – tietenkään.

    Jos haluaa olla yksin, silloin se ei ole tragedia tai surullista. Mutta kyllä se uuden vuoden yksinviettäminen voi olla aika sydäntäsärkevää. Ja sehän siinä onkin, ettei sitä ole ”oikeasti” yksin, jos on se perhe, jota voi sitten lämpimästi miettiä ja tietää, että kohtahan ne jo ovesta tänne pölähtää.

    Noh, tuli vähän vastahankaan kommentti, mutta tämä asia oli itsellä juuri niin eri näkökulmasta tapetilla.

    Onnellista alkanutta vuotta joka tapauksessa itse kullekin!

  17. irwikissi sanoo:

    Itsekin vietin vuodenvaihteeni yksin, lasten viettäessä sitä isällään. Menojakin olisi voinut olla jos vaan olisi huvittanut, mutta kun ei huvittanut! :) Ja vuoden ensimmäisen päivänkin saan vielä viettää miten päin lystään – kuten yöpaitasillaan sohvalla, teetä siemaillen ja blogeissa surffaillen. :D

    Ja mitä yksin olemiseen tulee:

    ”I never said, ’I want to be alone.’ I only said, I want to be left alone. There is all the difference'”. ~ Greta Garbo ~

    Hyvää ja onnellista alkanutta vuotta sinulle! :)

  18. tanja sanoo:

    Chanelitko? :) ;) :D

    Minun tekisi mieli ajatella ja sanoa jotain nyt, mutta en ehdi tehdä sitä rauhassa, joten säntään suihkuun ja sitten kyläilemään. Mutta sen sanon, että jostain syystä olet ollut monesti mielessä nyt näinä juhlapäivinä. On tullut vastaan sellaisia asioita, jotka ovat tuoneet sinut mieleeni. Ja sitten on tullut sellainen olo, että olispa hauska istua ensin kahvikupilliselle sun kans ja höpöttää niin kauan, että tekee mieli avata kuohuvainenkin pullo siinä samassa.

    Oikein mukavaa ja seikkailullikasta uutta vuotta sinulle!

  19. Violet sanoo:

    Kirjailijatar; joo, se on outoudessaan ihan tosi ekkkksoottista;-)
    Siis se että yhtäkkiä ei olekaan muita. Mutta sitten kohta alkaa puhua yksin. MInä ainakin!

    jaana; hei, meitähän on enemmänkin täällä, omasta seurasta nauttivia! Minen vaan jaksanut mihinkään keskiyöhön odotella sen pulloni kanssa.

    Linnea; tuollainen toivotus on hyvä saada, kiitos vaan. Samat sanat takaisin!

    Riitta; juuuri sitä samaa sinne ei-niin-kauas!

    marjo; minusta on hyvä joskus ihan istua persiilleen ja ääneen sanoa jos asiat tuntuu olevan paikallaan. Olla ihan julkisesti kiitollinen kaikesta (vaikka sitten itselleen puhuisi).

    Anne; hihittelen tuolle valehtelulle mutta ymmärrän kyllä. KElloton parveke-elämä – oi, aloin kaivata.

    Karusellissa; kyllä, se matka oli erityisen antoisa. Se oli juuri sopivan pituinenkin.

    Kati; hyvä sua. Kaikki hyvä meille ja teille ja muille.

    Sari; oli ennätyspaljon paukkuja tässä meidän nurkilla tänä vuonna.

    eilentänäänhuomenna; no kato kun olen niin tutissut niitä rosvoja..eivät sitten tulleet kuitenkaan.
    Monen tili paloi ilmaan meidänkin nurkilla viime yöná. Oli ihan viihdyttävää nukahtaa pieneen paukkeeseen ja nähdä suoraan sängystä ilotulituksia!

    HEljä; sullon sitten kokemusta! Kyllä jotenkin ihan nauroin kun huomasin miten vähän elämässäni olen ylipäätään ollut yksin. Vaikka siinä on toki se onnellinen puoli niin on se jotenkin surkuhupaisaakin.

    Lempi;kyllä kyllä, totta kai tajuan kaiken tuon…siitä huolimatta minulle on ollut ihan uusi kokemus tämä yksinolo omassa kodissa ja yksinolo jouluna tai uutenavuonna ja sitä olen keskittynyt makustelemaan joka kantilta. Ja hyvältä se on tuntunut. Mutta onhan se itse valittua.
    Yhtä juttua en tajua: miksi moni on kauttarantain kysellyt että ei kai ole mikään pielessä perheessä kun olemme eri paikoissa!

    irwikissi: kävin uudenvuodenpäivän kävelyllä ja ai että oli lämmin! Kun tulin kotiin panin pyjaman vaikka kello oli vasta kaksi:-)

    Tanja: ei sitten kuitenkaan niitä. Kun näin ne kaupassa niin perhana niiden sankojen yksityiskohdat olivatkin hiukan liian prameat mun makuun…kun hain ihan vaan yk-sin-ker-tais-ta. Sitten päädyin tällaisiin: http://www.sensee.com/lunettes-de-vue-ralph-lauren-6076w-5001-noir.htm

    Olipa kiva kuulla noista ajatuksista ja mieleentulosta. Onkohan sitten ilmassa ollut telepatiaan sillä vastavuoroisesti olet sinäkin vieraillut minun päässäni! Seikkailullista vuotta sinullekin. (Mikä ihana sana sitä paitsi.)

  20. vilijonkka sanoo:

    Ollaan joskus aiemminkin tästä itsevalitusta yksinolosta puhuttu, näin ainoiden lasten näkökulmasta. Minut totutettiin koko lapsuus ja nuoruus olemaan / saamaan olla yksin kotona kaiket iltapäivät. Ja huomaan edelleen yarvitsevani tietyn määrän yksinoloa päivässä, mutteihän se lomilla onnistu melkein ollenkaan.

    Lomasi kuulosti kaikin puolin mahtavalta – olet sen ansainnut. Ja sen jokaisen rauhallisen hetken.

  21. Sooloilija sanoo:

    Hyvää tätä uutta vuotta ! En surkuttele yhtään kun tiedän kuinka ihanaa on olla välilä yksin. Ja sitten taas jonkun seurassa.

  22. Nimetön sanoo:

    Juu, ole vaan niin itsekäs kuin voit, se on huippua. Itse en voisi olla erossa rakkaimpainpanistani kun on siihen loman muodossa mahdollisuus!
    Jokainen tekee omalla tavallaan… Olen surullinen puolestasi, ettei perheesi ole tärkeämpi kuin joulu tai jne…

  23. Violet sanoo:

    Nimetön:
    Jos nyt ihan tarkkoja ollaan niin minun perheenihän lähti viikoksi pois ja jätti minut ”ressukan” tänne. Aatteles nyt, ihan joulupäivänä lähtivät ja tulivat vasta uuden vuoden jälkeen. Eikö sellainen ole jo ihan tuomittavaa!
    Olisi ollut niin jaloa heiltä istua täällä kotona vain siksi ettei minulla ollut kuin päivä lomaa ja heillä sen sijaan tilaisuus lähteä laskettelemaan.
    Perhe on nimenomaan tärkeämpi kuin joulu. Siksi voimme viettää joulun kuten haluamme tai olla viettämättä.

  24. Nimetön sanoo:

    Olen pahoillani, taisin pahoittaa mielesi. Ymmärsin tekstisi jotenkin väärin ja sen vuoksi purskautin ajatukseni liian kipakasti. Jokainen meistä tarvitsee irtiottoja ja omaa aikaa oli kyse sitten itsestä,miehestä tai lapsista.
    Hyvää tätä vuotta.

  25. Violet sanoo:

    Nimetön: ei minun mieleni tuollaisista pahene, sen sijaan myönnän että kiukuttaa jos kutsutaan itsekkääksi vaikka sitähän juuri en mielestäni ollut kun ”annoin” muun perheen lähteä laskettelumatkalle vaikken minä päässytkään mukaan. Itsekästä olisi ollut vaatia ettei sitten kukaan mene.

    Olen tosi iloinen kun palasit sanomaan vielä tuon mitä sanoit. Ei sen kummemmin anteeksipyyntöjä tarvita mutta on mukava huomata että sanojesi takana taisi olla ihan vaan väärinkäsitys. Vuosi olkoon hyvä sinullekin.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s